Dans for voksne: Michael Duch, Marianne B. Lie, Stig F. Aarskog og Lene Grenager spiller Grenager og Fongaard!

[Bilde]

Denne kvelden skal vi feire ikke mindre enn tre plateutgivelser fra trondheimslabelen Øra grammofon! Det blir et tett program med stykker av Bjørn Fongaard og Lene Grenager spilt av Grenger selv (cello) i tillegg til Michael Duch (kontrabass), Marianne Baudoin Lie (cello) og Stig Førde Aarskog (klarinett). Konsertprogrammet består av solostykker, bortsett fra kvartetten Moving the Stones.

Fongaards verk var litt av et frampek. Stykkene som skal spilles ble skrevet på 1970-tallet, men er mer aktuelle i dag. Til tross for at han var en av Norges mest produktive og interessante komponister har stykkene hans for det meste blitt liggende urørt – de ble regnet som for vanskelige og egenartede. Nå som de endelig er hentet fram igjen, er det bl.a. av utøvere som også gjerne spiller Grenagers stykker.

Både Fongaard og Grenager tyr til ukonvensjonell instrumentbruk og eksperimentelle spilleteknikker, og opererer i spennet mellom en utforskende instrumentaltradisjon og en kompositorisk tanke. Samtidig er uttrykkene deres ulike nok til å gi en interessant dialog. Grenager selv er med som utøver, slik Fongaard også spilte sine egne stykker. De to Grenager-platene viser to ulike sider ved arbeidet hennes: den ene har stor grad av utøverstyring med bruk av elementer som åpen form og grafisk notasjon, mens den andre inneholder gjennomnotert musikk. Det nære samarbeidet med utøverne Marianne B. Lie og Michael F. Duch bidrar også til platenes ulike karakter.

PROGRAM:
Lene Grenager: practice-violence, Michael F. Duch bass
Bjørn Fongaard: Concerto for Clarinet in A and tape, Stig Førde Aarskog klarinett
Lene Grenager: Tryllesangen, Marianne B. Lie cello
Bjørn Fongaard: Concerto for Contrabasso and tape, Michael F. Duch bass
pause
Lene Grenager: solostykke, Lene Grenager cello
Lene Grenager: Moving the stones, Stig Førde Aarskog klarinett, Michael F. Duch bass, Marianne B. Lie cello og Lene Grenager cello

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////

MUSIKERE OG KOMPONISTER:

Michael Francis Duch ( Trondheim, 1978) spiller kontrabass og er førsteamanuensis ved Institutt for musikk, NTNU. Han har vært med på over 50 utgivelser i ulike format, inkludert to soloalbum, og har spilt konserter i Europa, Asia og Nord-Amerika.

Duch spiller i en trio med John Tilbury og Rhodri Davies, i rockebandet Dog & Sky, improkvartetten LEMUR med Bjørnar Habbestad, Hild Sofie Tafjord og Lene Grenager, frijazz med trioen EN EN EN med Tor Haugerud og Eirik Hegdal samt i flere andre konstelasjoner. Ad hoc samarbeid inkluderer Pauline Oliveros, Mats Gustafsson, Christian Wolff, Tony Conrad, Joëlle Léandre og andre.

Han fullførte i oktober 2010 Kunststipendiat-prosjektet “Friimprovisasjon – Sjanger og Metode” på friimprovisasjon og improvisasjonsbasert eksperimentell musikk.
michaelduch.no

Marianne Baudouin Lie er cellist med studier fra Royal College of Music i London, Musikhögskolan i Göteborg, Barratt Dues Musikkinstitutt og NTNU Musikkonservatoriet. Høsten 2013 startet hun et treårig kunstnerisk utviklingsarbeid ved NTNU. Hun jobber ellers med Alpaca Trio, Trondheim Sinfonietta og med egne prosjekter. Hun er en pådriver for samtidsmusikk og jobber gjerne på tvers av genre. Hun spiller også barokkcello og bruker også dette instrumentet på tvers av musikkgenrene. Lie har vunnet priser i sin studietid i Storbritannia og vært ansatt som assistent ved Royal Welsh College of Music and Drama i Cardiff, Wales, før hun i 2001 etablerte seg i Trondheim. Siden 2007 har hun jobbet for Trondheim kammermusikkfestival og har gjennom flere år vært prosjektleder for Trondheim International Chamber Music Competition (TICA).

makingsense.no
cello.no

Stig Førde Aarskog er opprinneleg frå Nordfjordeid i Sogn og Fjordane, men har si utdanning frå konservatoriet i Trondheim, København og Norges Musikkhøgskole. Ved sidan av å vere fast ansatt i Luftforsvarets Musikkorps er Aarskog aktiv som kammermusikar og freelancer. Blant anna som aktør i Trondheim Symfoniorkester, Trondheim Sinfonietta, Trondheim Jazzorkester og diverse kammergrupper innan impro og ny musikk. Dei siste åra har Aarskog medverka på fleire innspelingar som strekker seg frå Russiske korpsmusikk, egenkomponert pop, jazz og samtidsmusikk. Til våren vert det blant anna lengre engasjement på Trøndelag Teater, lanseringsturne for Fongaard-innspeling og Europaturné med Trondheim Jazzorkester/Joshua Redman.

Lene Grenager er både cellist og komponist.
Hun har skrevet for ensembler som Oslo Filharmonien, Cikada, Bit 20, Trondheim Sinfonietta,
Trondheim Symfoniorkester, Alpaca, Ensemble Zwischentöne. Hun har hatt portrettkonserter på Ultima og Borealis og er blitt
framført på festivaler som Huddersfield Contemporary Music Festival, Novembermusik,
Sound of Stockholm, Ilios og Kalvfestivalen.

Som cellist jobber hun først og fremst med improvisasjon hovedsakelig i kvartettene SPUNK og Lemur og i duo med Sofia Jernberg.
Med disse ensemblene har hun spilt konserter i hele Europa og i USA og på festivaler som
Donaueschinger Musiktage, Huddersfield CMF, Tectonics, Novelum, Moldejazz og
Kongsberg Jazzfestival. I tillegg har hun holdt enkeltkonserter og samarbeidet med Joelle
Leandre, Sten Sandell, Ellen Fullman, Albatrosh, Trondheim jazzorkester og Phantom
Orchard Orchestra.

Grenager er opptatt av notasjon og hvordan ulike måter å notere musikk på påvirker
musikerne og det klingende resultatet. Hun samarbeider med utøvere fra ulike tradisjoner,
noe som har resultert i at hun jobber både med nøyaktig noterte partiturer og grafiske
partiturer.

Elektronikk og sampling inngår som en integrert del i flere av hennes verk.
Hun har medvirket som produsent, musiker og komponist på et rekke utgivelser bl.a. med
soloutgivelsen «Slåtter, slag og slark», «Affinis-suite» og «Systema naturae», som ble
nominert til Spellemannprisen i to kategorier i 2013. I periodene 2009-2013 og 2002-2004
hadde hun arbeidstipend fra Statens Kunstnerstipend. Hun har også blitt tildelt de unges
Lindemanpris 2002.
www.grenager.no

Bjørn Fongaard var gitarist og komponist, og nevnes med selvfølgelighet når noen snakker om kvarttonegitarer og musikk for dem, men hvem gjør vel det? På dagtid var han seksbarnsfar, musikklærer ved Musikkhøgskolen og evig student som fordypet seg i astrofysikk, anatomi, kjemi, religion, matematikk, fysikk, paleontologi og språk for å få et grundigere filosofisk og ekstensielt perspektiv på sin komponering. På kveldstid derimot var han aktiv jazz- og popmusiker som spilte med de største stjernene i tillegg til å være hyppig brukt studiomusiker. Han ble født i 1919 men døde allerede i 1980, 61 år gammel. Hvordan rakk denne mannen å bli den mest produktive komponisten som Norge noensinne har fostret, og hvorfor har så få hørt om ham? Fongaard var altså lysår forut for sin tid, og det er altså omtrent nå, for det er i vår tid at komponister bruker hans mikrotonale teknikker i forbindelse med for eksempel folkemusikalske intervaller som faller utenfor den tonale skalaen.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Øra Fonogram finner du her
Bildet ovafor er tatt av Harald Solberg
Turneen er støtta av Fond for utøvende kunstnere

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Hvis du ikke får med deg denne konserten, kan du se de samme folka i Stockholm 26.4, Arendal 30.4 eller Trondheim 1.5

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Neste Dans for voksne: 30. april og 1. mai!

Legg til ekstern kalender…