"Postgravity" Tommy Johansson viser malerier på Galleri Brandstrup

Postgravity

Tommy Johansson jobber generelt med et abstrakt, fragmentert billedscenario med spørsmål knyttet til materialitet, begjær, språk og mening i maleriet. De nye maleriene utføres på upreparert lerret som ligger utstrukket på ateliergulvet i dager, uker eller måneder mens de samler spor fra arbeidet med andre malerier. Etter hvert løsnes lerretet fra gulvet, deles opp og spennes på blindrammer mens et nytt stykke strekkes ut. Noen av arbeidene begynner også som paletter, atter andre fungerer nærmest som utslagsvask for skittent penselvann.
Merker etter bøtter, blekkhus og fotspor, klatter av maling, kanskje et par skisser og noen mål som måtte huskes – Johansson stiller seg på denne måten foran et fysisk tablå og konfronteres med sporene etter seg selv og virksomheten. På en og samme gang pekes det mot et faktisk rom og sted, et forløp, et subjekt og mot en virksomhet som angivelig produserer mening. Fra veggen blir gulvet derimot et billedrom som forvandler sporene til figurer og tegn, mens bearbeidingen av disse nok en gang fører til nytt ”avfall”, til nye spor.

Som et gjennomgående tema i Johanssons kunstnerskap, tar også Postgravity opp en postmoderne virkelighet sett fra skyggesiden. Relativiseringen av praktisk talt alt, inkludert relativiseringen selv, gir en situasjon hvor vilkårene for mening og dermed uttrykk blir problematiske. Rommet tolkes mer og mer virtuelt og tegnene blir flyktige, ustabile skikkelser som stadig svikter og ikke lenger klarer å gjøre rede for sine betydninger. ”Jeg pretenderer verken å skulle forklare eller løse disse problemene,” sier Johansson selv, ”jeg staver dem simpelthen – slik de staver meg.”

Tommy Johansson (33) er født i Kristiansand, bor og jobber i Oslo etter å ha fullført bachelorgraden på Kunstakademiet ved KHiO. Han debutere på høstutstillingen i 2006 og han vant debutantprisen for verket _ – _, Aftenposten, – et maleri av en hundre ganger forstørret giro. I fjor mottok han Kjell Nupens stipend for unge utøvende kunstnere, ble innkjøpt av Statoil i Emden, Tyskland, og av Sørlandets kunnskapspark i Kristiansand.
Magasinet Vonhundert i Berlin viet nylig arbeidene hans endel spalteplass i forbindelse med gruppeutstillingen Obergeschoss dritter Finger rechts – Norwegen Show: www.vonhundert.de/index.php…

Legg til ekstern kalender…