DEVOLUTION-ANDERS SMEBYE

Velkommen til åpning fredag 9. Januar kl. 19.00 på UKS!

Søndag 11. januar inviterer vi til “Uforberedt” kl. 13.00 – Anders Smebye i samtale med hemmelig person. Det blir servert brunsj.

“Devolution” er tittelen på Anders Smebyes debututstilling i Oslo. Devolution viser til et reaksjonært begrep innenfor biologien som betyr negativ utvikling mot en mer primitiv form, delvis nedbryting eller total utslettelse. Smebyes utstilling presenterer ti nyproduserte verk som alle tar opp i seg ulike former for dekonstruksjon, destruksjon og kollaps. “Devolution” utforsker i hvilken grad disse tilstandene kan utgjøre en grobunn for noe nytt; hvordan regresjon kan legge premissene for progresjon.

“Untitled (RIP)” er et forstørret avisutklipp som viser til folks misnøye med Christos gigantiske “Rifle Gap” prosjekt i vest Colorado (1970-72). Det hele endte i kostbar kollaps da verket måtte gi tapt for naturkreftene. “We told them we would get it up, the master shrugged. We didn`t promise how long it would stay.” “Great Underpants” består av en enorm underbukse som i kraft av sin størrelse og form gir en humoristisk kommentar til de store maskuline kunstprosjektene, opplevelsen av kunst i det offentlige rom, Picassos hvite badebukse og ikke minst Martin Kipperbengers satirisk tilnærming til samme tema. “$uprematism” er et flagg produsert på bestilling av UKS. Designet har sin form fra den unge russiske kunststudenten Alex Breners vandalisering av Malevich verk “Suprematism (White Cross)”. Brener spraymalte et dollartegn direkte på lerretet som en “act of purity” og som et argument mot den økende objektfetisjeringen og kommersialiseringen i kunsten.

“Piano Piece (Patricide)” er dokumentasjon av en performance basert på Fluxus grunnlegger George Macunias performance “Piano Piece (for Man June Paik)”. “Piano Piece (Patricide)” ble presentert under Happy Days festivalen 2008 (Ny Musikks eksperimentelle musikkfestival), på en scene på Youngstorget i Oslo. Festivalens tema var sinne. “Paleophone” er en steimmarimba laget av seks granittblokker, en resonansboks i tre, to gummistrikker og med to leggben fra en gris som stikker. “Voodoo” er en invertert skjellettdrakt basert på den norske sangeren Jahn Teigens legendariske sceneopptreden i 1978. Teigen deltok hele fjorten ganger i Grand Prix og ble den første i historien til å motta null poeng i den internasjonale finalen.

“Wormhole”, “Limb Haze” og “Arrowhead” er tre gigantiske abstrakte collager i filt. Motivene tar sitt utgangspunkt i bilder av nebulas stjerneskyer av gass og støv som består av både døde og nyfødte stjerner og noen ganger svarte hull som simultant vokser og spiser seg selv. “The Backbone of the Night” er en søyle av filt som balanserer en glassplate med en 12-sidet docahedron på. Docahedronen ble omtalt som den hemmelige sfære av matematikere og filosofer i antikkens Hellas. Man opfattet denne som det mystiske femte element som symboliserte himmelen og de ukjente kosmologiske krefter.

Anders Smebye har en sammensatt produksjon som inkluderer en rekke sjangeroverskridende uttrykksformer. Hans hovedfokus er på tekstil, skulptur, tekst og video. Smebye har de siste årene gjort seg bemerket på den nasjonale kunstscenen med prosjektrommet Bastard i Oslo, og som kurator for Robert Smithson på Fotogalleriet (med Lina Viste Grønli), og Monumento Mori på Astrup Fearnley Museet under utstillingen Lights On. Han har i løpet av det siste året gjennomført separatutstillingen Here Be Dragons på Galleri Trafo i Asker, og deltatt i en rekke gruppeutstillinger i inn- og utland.

Legg til ekstern kalender…