Kjetil Berge - blood sucker sex magic we are the world we are the children we are the ones who make a better place so lets start given

3.-12. November.

Åpent Tors-Søn
kl 14.00-17.00

*Kjetil Berge har gjort seg bemerket i den norske og internasjonale kunstscenen de siste tyve årene. Med sine sosiale skulpturer, som gjerne har kommet til nytte og spilt en viktig rolle i de rommene han opererer i. Om det så er en scene i Havanna, et buss-skur til å tagge på eller en klatrevegg i et fengsel har Berges arbeider irritert og begeistret. Med sin varme humor og skarpe kommentarer fyller Berge en sosial funksjon og tar et ansvar ovenfor det samfunnet han er en del av eller besøker .

Utstillingen “blood sucker sex magic we are the world we are the children we are the ones who make a better place so lets start given.” er et tydelig skifte i Berges kunstneriske praksis. I 2005 ble Kjetil Berge sengeliggende med en bakterie-infeksjon som paralyserte han nesten totalt. Innlagt på sykehus fant Berge fram sitt Carl Zeiss Nettar kamera som han hadde hatt siden sin ungdom. Et kamera uten de tekniske mulighetene vi har i dag. Berge begynte å fotografere de dramatiske hendelsene rundt seg på sykehuset. Men dramatikken er ikke tydelig. Blikket blir tåkete og hjernen blir klar over kroppens forgjengelighet.

I Berges bilder må man ofte gjette seg til hva som skjer. Vanlige spørsmål som: ”hvor er det” og ”hvem er det” melder seg ikke. Man aner en tilstedeværelse mellom livet og døden. En personlig opplevelse, som man ikke kan ta del i. Fotografiene inviterer oss inn men poserer aldri. De forteller oss noe viktig, men ikke alt. Resten må vi finne ut av selv, i vårt eget liv. På denne måten fyller Berge den funksjonen han gjør som installasjonskunstner og skulptør. Berge har en naturlig nyfikenhet som fotograf, blandet med en sterkt teoretisk og praktisk plattform som kunstner. Resultatet er at Berge oppnår den friheten til å bruke mediet, definerte fotografer ikke ofte klarer å dra seg nytte av. Med null respekt for verktøyet han har i hånden eller tradisjonen som tynger mediet, men med uvanlig respekt for temaet han omhandler og menneskene som er involverte. Kjetil Berge følger ingen metode. Han fotograferer kun det han ser. Et øyeblikk av døden. Et øyeblikk fra livet. Et øyeblikk fra det i mellom.*

Kristian Skylstad
Legg til ekstern kalender…