OKKYUNG LEE – eksklusiv releasekonsert i Vigelandsmausoleet, kun 20 plasser!

[Bilde]

En av favorittene på ett av favorittstedene!

Okkyung Lee spiller cello, og har utviklet helt særegen stemme innen både improvisert og komponert musikk, med forgreininger til friimprov, støy, jazz, klassisk og tradisjonell koreansk musikk.

Spillestilen karakteriseres gjerne ved en overflod av energi, nanopresisjon, hypnotisk tilstedeværelse og utvungen musikalsk teft.

Hun har base i New York og Berlin, og nettopp sluppet soloalbum på det velrenommerte plateselskapet Mego.

I den anledning spiller hun et solosett i Vigelandsmausoleet, tilpasset den spesielle akustikken der. For å bevare klangen i rommet, slipper maks 20 inn, så det gjelder å være tidlig ute!

Forhåndsbestilling: dansforvoksne [at] gmail.com pluss betaling til 6030.05.89363

*********************

Okkyung Lee er født i Korea, men flytta til Boston for å fullføre studiene i komposisjon, filmmusikk og improvisasjon. Etter det bodde hun i New York, og blei fort fast inventar på steder som Tonic og The Stone. Hun har spilt med folk som Laurie Anderson, Derek Bailey, Evan Parker, Christian Marclay og Ikue Mori, og spilt inn flere plater på John Zorn’s Tzadik og Thurston Moore’s Ecstatic Peace.

*********************

Plata Ghil ble spilt inn og produsert av den norske artisten Lasse Marhaug. I stedet for å spille den inn slik standarden er for dagens musikk, med ypperste kvalitet på utstyret og med kontrolerte studiosettinger, ville Marhaug ta opp Ghil på et mer ekspresjonistisk vis, og med vilje bruke ukurant utstyr og uortodokse mikrofonplasseringer for å gi en råere og mer direkte gjengivelse av Okkyung som spiller. Marhaug sier at hadde de laga film, ville det være som å skyte den på kornete 16mm med nærbilder i stedet for 35mm farge cinemascope.

Derfor ble hele Ghil tatt opp på en bærbar kassettspiller fra 1976 som Marhaug nettopp hadde kjøpt brukt. Innspillingene ble gjort våren 2012 på ulike steder i og omkring Oslo: I Marhaugs studio, i en bakgate i sentrum, i ei hytte ute i skogen på Nesodden og i et nedlagt kraftverk på Rjukan.

Innspillingene er redigert, men det er ingen overdubbinger eller annen post-manipulasjon annet enn mastering.

Legg til ekstern kalender…