BAROKKENS MAURISKE BEAT

Saladindagene 2014 og Litteraturhuset i Oslo presenterer:

Den internasjonalt ledende saxofonisten Rolf-Erik Nystrøm har fått med seg et lag av fantastiske musikere til en musikalsk reise i renessanse-, barokk- og folkemusikk fra mange deler av verden.

De spanske musikerne Raquel Andueza (sopran) og Jesús Fernandes Baena (theorbe) er spesialister på barokk, men også spansk folkemusikk. Nils Økland er en av våre mest egenartede og fremste på fele, og når dette blir koblet med den vest-afrikanske sangeren og koramesteren Solo Cissokho, kan vi se frem til en konsert av de helt sjeldne.

Nystrøm sier:

Dette er kulminasjonen av tanker og musikk som jeg har holdt på med i årevis, med bakgrunn i å skape en forståelse av at musikken, som menneskene, ikke oppsto på et sted som de tilhører og skal forsvare mot annen eller ytre påvirkning til evig tid. At vi alle en gang har kommet fra og latt oss påvirke utenfra, at dette er det naturlige og også selvsagt slik det skal fortsette i framtiden.

Bakgrunn:

Den klassiske europeiske musikken oppsto ikke av seg selv i Europa. Mange musikere i middelalderen, renessansen og barokken reiste mye, og hentet musikalske inntrykk og inspirasjon fra andre kulturer. Ikke minst det mauriske riket i Spania fra 711 til 1492 var en sentral portal for musikk fra Afrika og Arabia som inspirerte trubadurer som tok den med seg helt til England, og denne musikken har igjen inspirert bl.a. norsk folkemusikk. Det foregikk en enorm utveksling og flyt av kunnskap, kunst og kultur på kryss og tvers av områdene som den arabiske og islamske ekspansjonen la under seg. Fra det mauriske riket i Spania, vest-og nord-Afrika, Midtøsten, Arabia og sentral-Asia. Skala’er, former og rytmiske mønstre i den vest-afrikanske koramusikken har mange likhetstrekk med den musikken som ble spilt i sør-Europa mellom 1300- og 1600-tallet!

Annen musikk igjen ble brakt tilbake fra Latin-Amerika så tidlig som på 1500-tallet (ciaccona), og inspirerte bl.a. Bach. Den østerriske komponisten og fiolinvirtuosen Heinrich I.F von Biber inspirerte også gamle Johann Sebastian, men var mer eksperimentell og brukte mange forskjellige måter å stemme strengene i forhold til hverandre på, noe vi også finner mye av i norsk folkemusikk. Dette er bl.a noe Nils Økland har gått i dybden av. Persia og Ungarn hadde utveksling av kunst og musikk, og tyrkisk musikk var ofte å høre både der og i Wien. Det er nettopp dette som har vært med å skape den klassiske musikken vi har i dag.

Europeisk barokkmusikk er ikke europeisk, men verdensmusikk som er inspirert av en rekke tradisjoner, noe som utfordrer konsepsjonen av hva Europeisk musikk var på denne tiden.
Målet med konserten er å gå i dybden og prøve å finne den opprinnelige inspirasjonen eller bestanddelen til det vi kaller barokken – og kanskje få det til å leve på nytt på en annen måte. Ved å dra inn folkemusikken gir vi musikken et mer aktuelt preg i et globalisert verden hvor vi igjen møter mange kulturer. Musikkens grenser fulgte da som nå verken landegrenser eller religiøse begrensinger, men har blitt utviklet på tvers av kulturene.

Musikken som spilles er, foruten originalverker og improvisasjoner av utøverne, bl.a. skrevet av Biber, Bach, Merula, Monteverdi, Gaultier, Lully, Dowland, Falconieri, musikk fra Senegal, Midtøsten, Tadjikistan, Brasil, Spania, Norge, Shetland, etc.

Nils Økland (felespiller med en sterkt personlig og egenartet spillestil med flere egne utgivelser på legendariske ECM (hardingfele,fiolin,viola d`amore). Jobber i den fargerike gråsonen mellom norsk folkemusikk, improvisasjon og moderne musikk).
Solo Cissokho (født i sør-Senegal, er griot, slekten og kasten som gjennom tusen år muntlig har videreformidlet musikken og historiene til nye generasjoner. Han er en av dek aller fremste i verden på sitt instrument i tillegg til å være en formidabel sanger. Han har vunnet BBC World Music Award og spilt m/ bl.a. Youssou N’Dour & Ali Farka Touré.
Rolf-Erik Nystrøm bruker saxofonene som ingen andre og har utviklet nye måter å bruke instrumentet på. Uavhengig av sjanger beveger han seg mellom å være solist med Oslofilharmonien, jobbe med de fremste utøvere av folkemusikk i mange deler av verden, få verker skrevet til seg av ledende samtidskomponister, spille med Poing, rock og jazz, spilt i 50 land, vært ned på 100 plater osv..
Nystrøm, Cissokho og Økland er tre av de fremste innenfor sine sjangre, og har en stor respekt og kunnskap om historien samtidig som de har et sterkt og personlig uttrykk. I kombinasjon med de spanske barokkmusikerne blir dette en helt spesiell konsertopplevelse!
Raquel Andueza er en av Europas fremste barokksopraner. Hun er født i Pamplona i Spania og er utdannet ved Guildhall School of Music i London. Hun synger med en rekke ensembler, bl.a. L’Arpeggiata, og har gjort en lang rekke innspillinger.
Jesús Fernández Baena – theorbe
Baena spiller med en rekke barokkorkestre i Europa, og har gjort innspillinger på blant annet HarmoniaMundi, Deutche Grammophon og Naïve. Han er utdannet ved konservatoriet i Sevilla og Det Kongelige Musikkonservatorium i Haag i Nederland.

Mer om festivalen, se

www.litteraturhuset.no/sala…

Legg til ekstern kalender…