Mord og mirakler. Donna Tartt og Kaja Schjerven Mollerin

The Herald Tribune had no news of my predicament but the story was all over the Dutch papers, dense blocks of foreign print which hung, tantalizingly, just beyond the reach of my comprehension. Onopgeloste moord. Onbekende.
[Bilde]

Theo Decker er tenåring og på et kunstgalleri sammen med moren når terroren rammer. Mens moren blir drept, kommer han seg unna på mirakuløst vis. I hånda har han mesterverket Stillitsen, malt av Carel Fabritius i 1652, et bilde han gjemmer og beholder uten å fortelle noen om det. Mange år senere, men på romanens første side, er Theo på hotell i Amsterdam og ser på uforståelige nederlandske nyheter, om en forbrytelse han selv har begått.

Donna Tartts debutroman Den hemmelige historien fikk til det bare noen få utgivelser klarer: å begeistre både publikum og kritikere. Romanen var en slags baklengs krim som åpnet med mordet, for deretter å arbeide seg både framover og bakover i tid. Nok en gang er et mord sentralt i handlingen, og også denne gangen evner Tartt å skape en av de virkelig store leseropplevelsene. Elleve års pause har hun hatt fra forrige roman, og så kommer Stillitsen, som ble kåret av New York Times Book Review til en av fjorårets ti beste bokutgivelser. Boka kommer på norsk i vår i Hilde Lyngs oversettelse. På Litteraturhuset snakker Tartt med Vinduet-redaktør Kaja Schjerven Mollerin. Arrangementet foregår på engelsk.

FOTO: Beowulf Sheehan

Legg til ekstern kalender…