Liberté av Lars Ø. Ramberg åpnes

[Bilde]

Program:

  • Ordfører Fabian Stang åpner parken
  • Musikkinnslag av Eirik Raude og Arve Henriksen
  • Kunsthistoriker Gunnar Danbolt
  • Kulturbyråd Hallstein Bjercke avduker kunstverket

Liberté består av tre franske toaletter i trikolorens farger: rødt, hvitt og blått. På taket er skilt med slagordene fra den franske revolusjon montert: Frihet, Likhet og Brorskap. Inne i toalettene er det installert lydopptak fra 2. verdenskrig av Franklin D. Roosevelt, Charles de Gaulle og Kong Haakon. Verket reflekterer aktuelle spørsmål i vår samtid som berører nasjonal identitet, uavhengighet og vår forståelse av demokrati og offentlighet.

Lars Rambergs verk Liberté etablerer også en sammenheng mellom den norske grunnloven og dens franske og amerikanske forbilder og inviterer til bred – og alltid aktuell – refleksjon rundt de grunnleggende demokratiske rettigheters betydning for individer og grupper i vårt samfunn. Verket ble i sin tid kåret som vinner av en konkurranse om kunst til Rikspolitisk senter på Eidsvoll, i forbindelse med 100-årsjubileet for oppløsningen av unionen med Sverige i 2005. Der ble det aldri satt opp. Liberté har siden vært vist på Venezia-biennalen i utstillingen Welfare Farewell, og det har vært utstilt i New York og Oslo. Gjennom dette har det fått en etablert plass i norsk og internasjonal kunsthistorie.

Kunstverket Liberté har i nærmere 10 år vært stedløst og omdiskutert etter flere forsøk på å utplassere det i Oslo. Som et foreslått nasjonalmonument har verket vekket bred debatt i norsk offentlighet i løpet av disse årene. Kunstverket ble i sin tid produsert for en bestemt plassering, med begivenhetene på Eidsvoll i 1814 som utgangspunkt for enkeltindividets politiske ansvar og folkets behov. I forbindelse med grunnlovsjubileet i 2014 er verkets plassering på Eidsvoll Plass valgt i tilknytning til nasjonens fremste politiske uttrykk for representasjonen av folket nemlig Stortinget.

Lars Ø Ramberg er blant de mest internasjonalt orienterte norske kunstnerne. Han tar ofte i bruk tekst, ofte enkeltord, i sin kunst, og stiller i flere tilfeller spørsmål ved kulturell identitet og det nasjonale. Blant Rambergs mest kjente prosjekter er Palast des Zweifels – installasjonen av ordet “tvil” på tysk i gigantiske neonbokstaver på taket til det tidligere DDR-parlamentet, Republikkens palass i Berlin, 2005.

Liberté er produsert av Oslo kommune i samarbeid med KORO
Prosjektet er et samarbeid med Kulturetaten, Bymiljøetaten, JCDecaux og MMV-arkitekter.

FAKTA
2003 – Verket deltok opprinnelig i en konkurranse for nytt Rikspolitisk senter på Eidsvoll i forbindelse med 100-årsjubileet for oppløsningen av unionen med Sverige i 2005. Verket ble omtalt som det mest kunstfaglig interessante, men ble av ulike grunner ikke oppført.
2005 – Nasjonalmuseet kjøpte inn verket i forbindelse med utstillingen Kyss frosken! på Tullinløkka, men hevet senere innkjøpet.
2006 -Verket ble vist på Venezia-biennalen i utstillingen Welfare Farewell, og ble gjenstand for internasjonal oppmerksomhet. Dette bidro til å bekrefte verkets posisjon og internasjonale anseelse.
2008 -KORO gir et reservert tilsagn til utplassering av kunstverket og arbeider for å sikre verket en egnet offentlig plassering. KORO søker Stortingets administrasjon om en temporær plassering på Eidsvoll plass. Forslaget ble avslått grunnet tekniske detaljer i forbindelse med henvisning til verkets vekt.
2014 -Verket blir vedtatt utplassert i Oslo sentrum av Oslo kommune. Verket plasseres på nye Eidsvoll plass av Kulturetaten og Bymiljøetaten i samarbeid med KORO.

Se mer om prosjektet og kunstneren på: www.larsramberg.de

Legg til ekstern kalender…