Il Duello Amoroso

Medvirkende

Helene Wold – Amaryllis, sopran
Daniel Sæther – Dalisio, alt
Caroline Eidsten Dahl – blokkfløyter
Vegard Lund – lutt og gitarer
Erik Skanke Høsøien – teorbe
Elizabeth Svarstad – barokkoreografi og dans
Lisbeth Rønning – regi og koreografi

Om operaen

Händel forlot sitt hjemland Tyskland for første gang i 1706, og reiste til Italia hvor han ble værende i rundt fire år. Som komponist og musiker ved operaen i Hamburg hadde han oppnådd god forståelse for både den franske og den italienske stilen, men han hadde ambisjoner om å bli en ettertraktet operakomponist, og da behøvde han nærkontakt med det italienske språket og grundig kjennskap til stilens siste musikalske trender. Han følte nok at han bedre kunne tilegne seg disse kunnskapene i de aristokratiske hjemmene i Roma, enn ved de hektiske operahusene. Paven hadde også i disse tider lagt strenge begrensninger på all teatervirksomhet. Komponering av kantater ble derfor en viktig del av Händels virksomhet i Roma-perioden. Mange av kantatene var for solostemme med enkelt akkompagnement, men noen var også for fullt orkester og flere solister, og var dermed en form for mini-operaer. Il Duello Amoroso føyer seg klart inn i denne kategorien, med gjeterne Dalisio og Amaryllis i rollene (forøvrig den eneste Händel skrev for bare sopran og alt).

Amaryllis har, i følge Dalisio, lovet å gi sin kjærlighet til ham, noe hun benekter. Dramaet tilspisser seg når han prøver å tilrøve seg hennes kjærlighet, som hun påpeker ikke kan vinnes med makt. Dalisio får til slutt en øks av Amaryllis som hun foreslår at han kan bruke til å hugge henne i hjertet. Det gjør han ikke, men han beklager isteden si ufine fremferd. Amaryllis tar derimot ikke imot beklagelsen og bitterhet råder til stykkets slutt. Forestillingen er likevel full av fengende arier og danser som Händel kom til å benytte i senere operaer som Agrippina og Flavio.

I denne koreograferte versjon av stykket har utøverne lagt inn flere dansesatser fra Händelssonate i tillegg til den opprinnelige operaen. Musikken formidles autentisk, både vokalt og instrumentalt. Det samme gjelder bruk av danser, gester, bevegelser og til dels kostymer. For å skape en uformell og humoristisk vinkling av teksten og dramaet, er rekvisittene fra vår egen tid.

Bevertning

Vi anbefaler Ladegården Café

Adresse

Oslo Ladegård

Oslo gate 13

Trikk nr. 18 eller nr. 19 til St. Hallvards plass, eller buss 32, 34, 70 eller 74 til Ladegården, St. Halvards plass eller Dyvekes bro.

Legg til ekstern kalender…