SENT på TEKNISK MUSEUM

[Bilde]

foto: Henrik Hulander

Live: DEATHCRUSH
Støyrock/ no-waveband fra Oslo, som er nær det fullkomne eksempel på alt som er bra med buldrende bass, grusende og grov gitar og krigførende vokal, og litt skitten og berusende støyrock kastet inn i miksen. Det er Deathcrush, trioen som forfører publikum på sekunder. De har høstet fantastiske kritikker og lovord fra et samlet pressekorps og på konsert lar de ingen stå igjen uten et sterkt inntrykk i minne.

Før de hadde utgitt så mye som en eneste singel, turnerte Deathcrush i stor utstrekning – Roskilde, Øya, Way Out West, Island Airwaves og Eurosonic, spilte support for band så forskjellige band som Battles, Melt-Banana og Vivian Girls – og ble invitert på turné med Sleigh Bells (US), Trentemøller (DK) og The Dillinger Escape Plan (US). Etter 2013 har Deathcrush sluppet en serie singler og videoer.

Det blir hip hop, pop, trashmetal og støyrock som avslutter årets første SENT. Bandet består av Åse Røyset (bass), Linn Nystadnes (gitar) og Vidar Evensen (trommer).

“Norwegian trio Deathcrush are the day’s greatest thrill, with front women Åse Røyset and Linn Nystadnes channelling Kim Gordon at her nastiest over drummer Andreas Larssen’s Helmet nodding ballast.” NME (UK)

TEACHING EVOLUTION VIA INFECTIOUS DISEASES
Den profilerte amerikanske biologihistorikeren Vassiliki Betty Smocovitis er i Oslo og på Teknisk museum i forbindelse med 6th Norwegian Conference on the History of Science. I dette foredraget viser hun oss infeksjonssykdommer som sosiale prosesser og tar som utgangspunkt frykten rundt Ebola: ”The main goals are to understand that infectious disease is by definition a social process and that it unfolds against an ecological and evolutionary context.”

”HITLERSTEIN” TIL NORSK TEKNISK MUSEUM
Den tyske føreren ønsket seg en gigantisk triumfbue i Berlin for å feire sine seiere i verdenskrigen. Monumentet skulle bli 117 meter høyt og 170 meter bredt og inngikk i planene om å gjøre Berlin til verdens største og mest storslåtte by – Welthauptstadt Germania. Hitlers favorittarkitekt, Albert Speer, startet planleggingsarbeidet i 1937. Etter invasjonen i Norge i 1940 kastet Speer sine øyne på norsk granitt som han mente var det perfekte materiale for de mest sentrale byggene, blant annet triumfbuen.

Den driftige arkitekten sørget samtidig for at steinbrudd rundt Oslofjorden ble tildelt enorme granittordre. Lite av granitten nådde noen gang Berlin, men arbeidet kom likevel forbløffende langt. En av de ferdig tilhogde ”Hitlersteinene” er nå blitt brakt til Teknisk Museum på Kjelsås.

Steinen, som var tilpasset en av buene i seiersmonumentet i Berlin, stammer fra steinbruddet på Store Råholmen utenfor Kråkerøy ved Fredrikstad. Etter planen skal steinen vises i en utstilling museet åpner høsten 2016. Utstillingen handler om bruken av tvangsarbeidere i Norge under 2. verdenskrig og tar utgangspunkt i virksomheten til den tyske byggeorganisasjonen Organisasjon Todt.

På SENT gir prosjektleder og seniorkonservator ved Teknisk museum Ketil Gjølme Andersen oss en snikkikk på steinen.

SATELLITE LAMPS – VISUALISERING AV INFRASTRUKTUR I EN NETTVERKSBASERT BY
Byen er i endring på måter som ikke kan sees. Når urbane liv blir sammenvevd med digital teknologi, tar et usynlig terreng bestående av radiobølger, mobile enheter, datastrømmer og satellittsignaler form.

Prosjektet ”Satellite Lamps” undersøker og avslører materielle, romlige og tidsmessige kvaliteter av Global Positioning System (GPS) i byer. Dette prosjektet er fortsettelsen på et arbeid som startet med studier og visualiseringer av RFID og WiFi i 2009. Bak prosjektet står Einar Sneve Martinussen, Jørn Knutsen og Timo Arnall, AHO. ”Satellite Lamps” er både en film som avslører kvaliteter ved GPS i byer, og en omfattende online forskningspublikasjon utgitt av tidsskriftet Kairos. Interaksjonsdesigner og stipendiat ved AHO Einar Sneve Martinussen presenterer for oss.

ON RETURN TO SCALE
Konsertperformance med Yumi Murakami – fløyter, Kristine Tjøgersen – klarinetter og Erik Dæhlin – komponist, lyd og regi.

Gjennom musikk, visuell kunst og ord av filosofen Blaise Pascal bearbeides informasjon fra verdensrommet, og tilbakefører den til et abstrakt univers.

Kosmisk støy er elektromagnetisk stråling som er målt her på jorden eller ute i verdensrommet. Mye kosmisk støy er hverken hørbar eller synlig. Den opptrer i tillegg ofte over et enormt frekvensregister, enten som svært korte utbrudd (tiendedels sekund) eller over svært lange tidsrom (dager). Derfor gjøres det ulik registrering av fenomenene. Dette materialet må således gjennomgå drastiske transposisjoner mht. tid og hørbarhet, før det kan gi mening som lyd. Det er nettopp denne transposisjonen som bringer det uhørte/uforståelige over i et hørbart/fattbart domene. Slik kan vi arbeide med det, lage kunst av det og tilbakeføre det til et abstrakt univers. Støttet av Kulturrådet.

VIDEOKUNSTARKIVET
Videokunstarkivet går inn i sitt siste år som pilotprosjekt. Støttet av Kulturrådet, drevet av Produksjonsnettverk for elektronisk kunst (PNEK) går prosjektet ut på å lage et arkiv og kompetansesenter for norsk videokunst. På SENT får vi en presentasjon og visninger av arbeider fra arkivet.

PUB QUIZ MED ANNE GAATHAUG
Norges mest underholdende quizmaster Anne Gaathaug kommer for å lede quizene denne kvelden. Som Knut Nærum sa om henne: «Jeg ante ikke hvor mye jeg visste før Anne Gaathaug spurte».

WORKSHOPS
Animasjonsverksted
Lydverksted ved NOTAM – Norsk senter for teknologi i musikk og kunst
Åpen sone for eksperimentell informatikk, Informativ, IFI, UiO

DJ, bar, 18-års aldersgrense

Legg til ekstern kalender…