Deathprod, Harry Partch og Ensemble Musikfabrik med bestillingsverk til Ultima 12. september!

Harry Partch Pitch 43_Tuning the Cosmos: Kun denne ene kvelden blir det anledning til oppleve resultatet av Helge Stens nyskrevne musikk for tyske Ensemble Musikfabrik.

[Bilde]

Musiker og produsent Helge Sten, bedre kjent som Deathprod, har gjennom bandprosjekter som Motorpsycho og Supersilent etablert seg som en størrelse med musikk i skjæringspunktet mellom støy, jazz, samtidsmusikk, elektronisk musikk og rock. Sten, som gjerne omtales som støykunstner, er også fan av Harry Partch.
”Å skrive ny musikk for Harry Partchs instrumenter har vært en urealistisk drøm som nå har blitt virkelighet. Jeg ble introdusert for Partchs musikk på begynnelsen av 80-tallet, da han ble nevnt som en inspirasjonskilde for The Residents. Hans liv og virke som komponist, musiker, DIY plateselskaps-sjef, instrumentmaker, filosof, omstreifer og outsider, har skapt et nytt og utvidet rom for komponister å bevege seg i. Å jobbe med et så stort spekter av mikrotonale akustisk instrumenter, gjør at man må tenke nytt om seg selv og sin egen musikk.”

[Bilde]

I Pitch 43_Tuning the Cosmos-prosjektet samarbeider ensemblet og komponist nært med utveksling av ideer og kunnskap om instrumenter og notasjon, som også brukes til nye komposisjoner, og på nye måter.

Samlingen av komponisten og instrumentmakeren Harry Partchs mikrotonale instrumenter ble rekonstruert for Ensemble Musikfabrik i 2012. Med førti objekter, streng- og slaginstrumenter, håndklokker, belg- og klaviaturinstrumenter klarte ensemblet for første gang å skape rammene som må til for å presentere Harry Partchs fascinerende og eksotiske musikk. Musikfabrik er et av verdens ledende samtidsmusikkensembler, kjent for kunstnerisk innovasjon og verk, gjerne fremført i uvanlige kontekster. De vil også fremføre Partchs And on the Seventh Day Petals Fell in Petaluma (1963–66).

Forrige gang Ensemble Musikfabrik besøkte Oslo var under Ultimafestivalen i 2013. Deres versjon av Harry Partch Delusion of the Fury i Heiner Goebbels’ regi mottok strålende kritikker og var med på lister over det beste av årets scenekunst.

Komponisten, teoretikeren, visjonæren og instrumentmakeren Harry Partch (1901-1974) var selve gudfaren for den amerikanske renstemmings-bevegelsen. Hans kompliserte stemmingssystem gjør musikken hans umulig å fremføre på konvensjonelle instrumenter. Partch utviklet og bygget opp en omfattende samling instrumenter med en egen klang og gjenklang, en egenvillig skjønnhet og et påtagelig nærvær på scenen.

Vi slipper nyheter fra programmet utover våren i form av nyhetsbrev, på nettsiden ultima.no og i sosiale medier (Facebook, Twitter, Instagram @ultimafestivalen), så følg med. Fullstendig program lanseres i juni.

Legg til ekstern kalender…