Nietzsche i ord og toner

[Bilde]

Musikk og filosofi har helt fra antikkens dager blitt sett på noe som står i en indre relasjon til hverandre. Det har ikke endret seg i moderne filosofi, noe Nietzsche er et særdeles godt eksempel på. Nietzsche var en tenker som forente filosofi og musikk på en så nær måte at man ikke kan diskutere hans filosofi uten å snakke om musikk. Slik som man omvendt ikke kan isolere musikk fra hans filosofi.

Nietzsches musikkfilosofi beveger seg i spenningsfeltene mellom å snakke om (i) musikkens væren og musikkens virkning for mennesket, (ii) musikk som naturbundet språk og musikk som eksperiment, (iii) musikk i en filosofisk sammenheng og musikk som uttrykk for det som overskrider filosofien. Hvordan Nietzsche posisjonerer seg i disse spenningsfeltene, er avhengig av de førende ideer i de forskjellige periodene i hans tenkning.

I foredraget presenterer vi det indre vekselspillet mellom musikk og filosofi i Nietzsches tenkning og liv. Målet er å vise hvordan musikken påvirket filosofien slik at Nietzsche reviderte sin tenkning etter nye erkjennelser om musikk. Dette manifesterer seg eksemplarisk i hans forhold til Richard Wagner før og etter det dramatiske bruddet.

Gjennom en fremføring av utvalgte eksempler fra musikkhistorien vil vi åpne opp for en forståelse av Nietzsches musikalske univers og hans forhold til komponister som Beethoven, Chopin, Brahms og Wagner. I foredraget byr vi også på noen smakebiter fra Nietzsches komposisjoner.


  • Henrik Holm er utdannet musiker, teolog og filosof fra Berlin (Kunst-universitetet og Humboldt-universitetet). Doktorgrad i filosofi ved Teknisk Universitet Dresden (2010). 2008-2014 Forsker og dosent i filosofihistorie ved universitetene i Hamburg og Rostock. 2014- stipendiat ved Norges Musikkhøgskole med et prosjekt om Wilhelm Furtwänglers interpretasjonskunst og musikkfilosofi. Skrevet bøker om Josef Pieper og Friedrich Nietzsche, og publisert artikler hovedsakelig innenfor religionsfilosofi, estetikk og filosofi.
  • Jan Gunnar Sørbø er utdannet pianist fra Universitetet i Stavanger, Norges Musikkhøgskole og Hochschule für Musik Hannover. Hans viktigste lærere har vært Erling Eriksen og Einar Steen-Nøkleberg, men han har også studert med bl.a. Bernd Götzke og Anatol Ugorski. De siste årene har han gjennomført to Europaturneer med solo klaver program av Chopin og Beethoven. Siden 2013 stipendiat ved Norges Musikkhøgskole med et prosjekt om Hans von Bülows interpretasjonskunst og noteutgaver under veiledning av Ståle Wikshaaland og Jens Harald Bratlie.
Legg til ekstern kalender…