SALONGENS NIETZSCHE-SYMPOSIUM: Filmforedrag og filmvisning

[Bilde]

Salongen.no inviterer til foredrag om det nietzscheanske perspektiv i film og filmkultur, etterfulgt av Orson Welles’ film noir The Lady from Shanghai (1947).

Det er velkjent at den unge Friedrich Nietzsche var en tilhenger av Richard Wagner og tildelte operakunsten hans stor betydning. Dette viser ikke minst Tragediens fødsel, men også Richard Wagner in Bayreuth. Foredraget vil trekke veksler på Nietzsches senere holdning til Wagner som utviklet seg etter bruddet mellom dem, med utgangspunkt i Tilfellet Wagner. Å kritisere Wagner er for Nietzsche også å kritisere kulturen som han ikke bare er et uttrykk for, men som han også aktivt påvirker. Wagners operakunst tilbyr europeernes utmattede kropper stimulanser som ikke bare tjener som adspredelse, men som er med på å forverre en situasjon som lover dårlig for framtiden. Teatermaskineriet til Wagner og virkningene av det, sett i Nietzsche sitt perspektiv, oppviser trekk som gjør at det i dag er mulig å se en kritikk av film og filmkultur i det – før filmen.

I Gilles Deleuzes filmverk Cinema 2 finnes det en sterk parallellføring mellom Orson Welles og Nietzsche. Et viktig tema her er overskridelsen av tradisjonelle oppfatninger av sannhet, som viser seg i behandlingen av det Deleuze kaller falskhetens krefter. Disse åpner for diskusjon av kreativitet og kunst, men også for framstillinger av de farlige følgene av vilje til makt og falskhet i en verden hvor menneskene opplever et meningstap som skader dem kroppslig. Skaden rammer hukommelse, glemsel og forholdet til tid. Disse temaene er kjente og viktige hos Nietzsche.

Skadde mennesker, som er farlige for seg selv og andre, er et gjentatt tema i Welles’ filmer. Destruktiviteten har dype røtter i karakterenes fortid. I The Lady from Shanghai utfolder fortiden seg gjennom karakterene i filmen. Den viser seg gjennom tegn, men den dekker seg samtidig til for den som har behov for å se fortiden og erkjenne den, men som ikke ønsker å være ved det den betyr, inntil sløret rives av den i filmens klimaks.


  • Helge Pettersen er førstelektor i filosofi ved Universitetet i Bergen (UiB) og forfatter av Nietzsche – lidelse og menneskedannelse (1991) og Georges Bataille – vinden fra utsiden (2004). Han arbeider med flere prosjekter tilknyttet Nietzsche, Deleuze og filmfilosofi.
Legg til ekstern kalender…