CLASSIC ALBUM SUNDAYS presenterer THE BEACH BOYS - Pet Sounds (Capitol, 1966) m/Knut Schreiner, Anne Lise Frøkedal og Marcus Forsgren

[Bilde]

Når Pet Sounds fyller 50 år i mai kan vi selvsagt ikke subbe tyst forbi. Det er ikke mange langspillere i rockehistorien som har gitt like store ringvirkninger som månedens album for mai. Vi feirer en av tidenes desidert største klassikere på Cafè Mono med kveldens gjester denne søndagen, Knut Schreiner, Anne Lise Frøkedal og Marcus Forsgren, og lytter til en fabelaktig nypressing av LP-plata, i sin helhet, på et (veldig) bra lydanlegg.

Beach Boys’ ellevte studioinnspilling er en av de mest ambisiøse rockeskivene som er sluppet, og blir ofte sammenlignet med prosjektene Beatles holdt på med på samme tid. Sykkelringeklokker, brusende orgler, cembalo, fløyter, elektro-theremin, hundefløyter, toglarm, strengeinstrumenter fra Hawaii, Coca Cola-bokser og bjeffende hunder ble alt sammen brukt for å skape en eufonisk lydopplevelse uten sidestykke. Skiva var Rolling Stone‘s andrevalg da magasinet i 2012 kåret de 500 beste skivene gjennom tidene. Beatles’ Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band ble plassert øverst på lista.

RUBBER SOUL
Musikken ble produsert og arrangert av Brian Wilson og var skrevet som et svar på det The Beatles holdt på med på samme tid. Det var som om de to bandene prøvde å overgå hverandre i å komme med det mest grensesprengende materialet. En dag like før utgivelsen av Pet Sounds, oppildnet av det de hadde fått til i studio, et album spekket med potente sanger, uten sideflesk, kitt og fyllstoff, stormet Wilson hjem til sin kone og ropte: "Marilyn, jeg skal gi ut den beste plata! Den største rockeskiva som noensinne er laget!“.

Senere utdypet han: “Ja, det var liksom mitt svar til ‘Rubber Soul’, og deres respons på Pet Sounds var ’Sgt. Pepper’. De hadde veldig lyst til å toppe oss, og det gjorde de. Det er bare sånn det er; det går begge veier. Men Paul McCartney, som er en god venn av meg, sier fortsatt at til den dag idag er “God Only Knows” hans favorittlåt.“

Selv om fansen kan ha en tendens til å sette de to bandene opp mot hverandre, hadde Beach Boys og Beatles mer et slags symbiotisk forhold. Med deres noe ulike fokus for tekstene kan man kanskje si de var mer gjensidig inkluderende enn konkurrerende eller tematisk overlappende. Det er blitt sagt at mens The Beatles skuet utover, så Wilson innover.

SORGMUNTER PLYSTRING
Albumets melodiøsitet og lekenhet, jublet frem av lyse vokaler og harmoniske koringer, flerstemte fraseringer og en tidvis nokså oppstemt pop pakket inn i noe nesten barneaktig, kan ved første ørekast gi inntrykk av en plate best egnet til bekymringsfri plystring og heltedåder på stranden. Men med sine lagdelte tekster og sitt varme, beroligende sound byr skiva også på livets alvor, undring og vemod, sorgmuntert og mykt, hand i hand med livsbejaende påfunn og optimisme.

Wilson & kompani formidler de dypeste følelsene hos mennesket, og har maktet å gi oss en plate som fortsatt oppleves unik og relevant. Med sin spesielle orkestrering, flertydige tekster og konseptuelle tilnærming viste Pet Sounds vei da den kom og var tonesettende for musikken i lang tid etter. Ja, Pet Sounds har sannsynligvis enda mer innflytelse i dag enn på 60-tallet og har påvirket artister fra vår tid, som Panda Bear og Animal Collective. Våre tre gjester for kvelden har heller ikke gått uberørt forbi.

KNUT SCHREINER
Før vi lytter til den påkostede nyutgivelsen av albumet fra Analogue Productions får vi hjelp av sosiolog og musikkskribent Knut Schreiner til å sette 50-årsjubilanten i perspektiv. Hvilken påvirkning har plata hatt på norsk musikkliv, og hva er det egentlig med den som gjør den så ukuelig relevant? Schreiner jobber idag som redaktør i Tidal, men er nok minst like kjent som gitarist og låtskriver for band som Kåre & the Cavemen og Turboneger.

Kveldens to andre gjester står selv bak fler av de beste utgivelsene vi har hatt å glede oss over de siste årene.

FRØKEDAL
Anne Lise Frøkedal har vi lært å kjenne som gitarist og frontdame i blant annet Harrys Gym og I Was A King. En uhyre produktiv kvinne som ser ut til å lykkes med alt hun tar i for tiden. I likhet med Bror Forsgren debuterte Frøkedal som soloartist ifjor og har skapt begeistring hos publikum og presse med sitt splitter nye album Hold On Dreamer.

MARCUS FORSGREN
…eller Marcus Forsgren, som er hans artistnavn, ble nominert til Spellemannsprisen 2015 i kategorien indie for sin imponerende LP Narcissus. Mange forbinder ham som gitarist og effektmaker eller låtskriver i band som Jaga Jazzist og The Lionheart Brothers, men assosierer ham tydeligvis også til Beach Boys – hans navn har stadig blitt bragt på banen når vi har puffet Pet Sounds opp på stabelen denne våren.

Vi er derfor nysgjerrige på å høre hvordan Beach Boys kan ha påvirket forholdet våre gjester har til egne produksjoner og framførelser, og har også utfordret dem til å være med å plukke ut godbiter fra historien, på begge sider av Pet Sounds, som kan assosieres med musikken. Før og etter albumpresentasjonen spiller vi nemlig relatert materiale; plater Wilson og kompani selv var inspirert av, samtidige utgivelser og musikk som har fulgt i kjølvannet av den eksepsjonelle klassikeren fra ’66.

ANALOGUE PRODUCTIONS + QUALITY RECORD PRESSINGS
Det er Analogue Productions og det nokså nystartede selskapet Quality Record Pressings som serverer oss plata vi skal lytte til denne søndagen. Selskapet fra Kansas ser det som sin oppgave å løfte frem originale klassikere gjennom audiofile vinylpressinger og bruker om nødvendig innovative metoder for å få frem kvaliteten de er ute etter. Den totale pakken med 200 grams vinyl i remasteret versjon, om nødvendig på 2 plater, originalt pappcover, innercover i både papir og plast, er definitivt hørbar og rørbar. Det er ikke jåleri når vi sier vi faktisk gleder oss litt ekstra til å sette stiften i rillene på denne utgivelsen mens coveret deles rundt i rekkene.

Bli med oss når vi feirer Pet SoundsCafè Mono denne siste søndagen i mai og lytter til et av tidenes viktigste popalbum på vårt “state of the art” hi-fi lydsystem, som vanlig preparert av godlydgarantistene fra Duet Audio og Midas Reference.

/// LYD
Duet Audio + Midas Reference

/// AUDIOMENY
PLATESPILLER: Dr. Feickert Woodpecker
TONEARM: Jelco 750 LB
STIFT: Ortofon Cadenza Black
FORFORSTERKER MED INTEGRERT PHONOTRINN: Soulution 520
EFFEKTFORSTERKERE: Auralic Merak 4×200W Monoblokk
HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
SIGNALKABLER: Midas Reference Silje
HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
STRØMFORDELER: Oyaide MTS-6e

/// PRESENTASJON
Kent Horne med Knut Schreiner, Anne Lise Frøkedal og Marcus Forsgren

/// GROV KJØREPLAN
18.00 Dørene åpnes, vi spiller musikk relatert til albumet
18.30 Albumprat, Q&A m/kveldens gjester
19.15 Albumlytt, THE BEACH BOYS – Pet Sounds
20.00 Albumprat, Q&A inkludert publikum
20.30 Vi spiller albumrelatert musikk kvelden ut!

Legg til ekstern kalender…