Classic Album Sundays med Thomas Strzelecki presenterer DAFT PUNK - Discovery

I vår augustutgave av Classic Album Sundays tar vi turen til det franske, urbane innland i overgangen til det nye årtusen – til klubbikonet Daft Punk og deres andre studioalbum Discovery.

[Bilde]

Vi går den moderne klassikeren etter i sømmene med musikkjournalist Thomas Strzelecki, som ga albumet en klokkeren sekser på terningen i sin anmeldelse i Dagbladet i 2001, før vi demper lyset, skrur opp volumet og lytter til langspilleren fra begynnelse til slutt, på et lydanlegg av den riktig audiofile sorten fra hifileverandør Duet Audio og kabelprodusent Midas Reference.

FRIMODIG FRANSK FILTER
Fire år etter det solide, Chicagohouseinfluerte debutalbumet Homework fra 1997 var det mange som ble overrasket over duoens skifte mot en mer låtbasert og stileklektisk produksjon. “En vågal sjangermiks”, som Strzelecki skrev i sin anmeldelse, “…men også en høyst vellykket blanding av høyst uventede inspirasjonskilder."

Som Thomas Bangalter og makker Guy-Manuel de Homem-Christode slo fast på sitt foreløpig siste studioalbum som Daft Punk, Random Access Memories, har de aldri vært redde for å benytte seg av sine barndoms helter, tegne favorittlåtene i sitt eget, danseglade bilde og i noen tilfeller også gi gamle rever en slags ny rave i seilene, så og si, som tilfelle har vært med Giorgio Moroder og Nile Rodgers de siste par-tre årene.

RETRORETTET ROBOPOP
George Duke, The Imperials, Barry Manilow og Edwin Birdsong ble alle bearbeidet og inkludert på Discovery. Helt etter egen oppskrift med å klippe, lime og løfte frem lappestykker fra musikkhistorien ble albumet også selv gjenstand for besampling av andre artister utover 2000-tallet, i hendene til blant annet Kanye West og Wiley.

Nyoppussede poptriks og halvglemte godbiter fra fortidens rockeskatter ble hjertestartere for en ny, feststemt generasjon, gjenskapt i fremtidsdrakt, med vocoder og hjelm – musikalskt frekk, persona incognitus, utilnærmelig og uimotståelig på en gang. Bangaltier formulerte det slik i moteblekka Remix Magazine i et sjeldent intervju etter utgivelsen av Discovery:

“Homework was a way to say to the rock kids, like, ‘Electronic music is cool’. Discovery was the opposite, of saying to the electronic kids, ’Rock is cool, you know? You can like that.’”

[Bilde]

THOMAS STRZELECKI
…har formidlet sin elsk til musikk gjennom hele sitt voksne liv, og er for de fleste likesinnede kjent som journalist og anmelder for blant annet Dagbladet og Beat. Mange husker ham nok også igjen fra TV2, som dommer i talentkonkurransen Idol, eller som programleder for Spillmagasinet. Vi kjenner ham dessuten som en dyktig dj, og vil selvsagt utnytte det for alt det er verdt denne kvelden.

Kom tidlig og bli med når vi varmer opp med albumrelatert materiale fra klokka 18; musikk de to franskmennene vokste opp med og som har hatt betydning for deres egne produksjoner, låter fra samtidige artister som i likhet med Daft Punk har vært med å sette standard for nye sjangre innen klubbmusikken de siste par tiårene, fra fransk house og filterdisko til garage og synthpop-inspirert diskohouse.

PÅ LAB’EN
Vi gleder oss til å teste ut det nyoppussede, akustisk anrettede sideflesket til Kulturhuset, den såkalte Lab’en, de siste par årene også kjent som både Månen og Ginger. Inngang fra Pløens gate.

GROV KJØREPLAN
18.00 Dørene åpnes, vi spiller musikk relatert til kveldens album
19.00 Albumpresentasjon: Kent Horne med Thomas Strzelecki
19.20 Albumlytt: DAFT PUNK – Discovery
20.25 Q/A med publikum
20.45 Vi spiller albumrelatert musikk ut kvelden

AUDIO MENY
(Leveres av Duet Audio + Midas Reference)

PLATESPILLER: Dr. Feickert Woodpecker
TONEARM: Jelco 750 LB
STIFT: Ortofon Cadenza Black
FORFORSTERKER: Soulution 520 med phonotrinn
EFFEKTFORSTERKER: Auralic Merak 2×800W
HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
STRØMFORDELER: Oyaide MTS-6e

Legg til ekstern kalender…