Utstillinger: Hanne Friis, Verena Winklemann og Gunnar Aune

Velkommen til nye utstillinger torsdag 11. august – søndag 11. september
Hanne Friis, Verena Winklemann og Gunnar Aune

HANNE FRIIS
Forvandlinger
Overlyssalen

[Bilde]

Kunstnerforbundet er stolt av å presentere Hanne Friis’ utstilling Forvandlinger i overlyssalen. Friis har gjort seg bemerket de siste årene på blant annet Skulpturbiennalen 2013 (Vigeland-museet) og Vi lever på en stjerne (Henie Onstad Kunstsenter). Hun har også stått bak signifikante romutsmykninger både ved Sentralen i Oslo og Norges miljø- og biovitenskaplige universitet i Ås. Friis både viderefører og utfordrer den tekstile tradisjonen gjennom sine taktile, håndverksbaserte, skulpturelle og romlige verk. Hennes tekstilverk har bidratt til en fornyet interesse for tekstilkunst. I Kunstnerforbundet vil hun vise en serie nye verk som tar utgangspunkt i plantefargede tekstiler. Plantefarging er en gammel kunnskap med røtter langt tilbake. Interessen for plantefarger ble vekket da Friis fikk et dypere kjennskap til Hannah Ryggens kunstnerskap og hennes rike koloritt basert på plantefarget ull. Tekstilene i Friis’ utstilling er av ull og silkefløyel innfarget av materiale fra trær, sopp, planter og ulike lavtyper. Kunstneren har selv samlet inn de ulike vekstene og bearbeidet disse gjennom lagring og tørking. Fargingen av tekstilene innebærer ulike kjemiske prosesser og stadier inntil hun når frem til ønsket fargeskala. Etter fargingen former hun verkene for hånd med nål og tråd i en karakteristisk folde-søm. Tekstilet presses sammen til en kompakt struktur og slik endres stoffets opprinnelige ustabile form. Verkene får et organisk uttrykk med påminnelse om natur, ulike naturfenomener eller kropp og indre organer. Som frosset i en bevegelse gir de en fornemmelse av uhemmet vekst, kraft og forvandling. Verkene forholder seg til arkitekturen og utstillingsrommet, på subtilt eller dramatisk vis omformer de rommet.

Torsdag 18. august kl. 17: Kunstnersamtale mellom Hanne Friis og kunsthistoriker Marit Paasche

Fredag 26. august kl. 14: Visning av kleskolleksjonen TAKE ON ME, et samarbeidsprosjekt mellom Friis og designeren Synnøve Mo i forbindelse med Oslo Runway. Friis’ fargede silkefløyel danner utgangspunkt for Mos nye kolleksjon.

Hanne Friis er utdannet innen maleri og skulptur på Kunstakademiet i Trondheim (1992-96), men har siden studietiden arbeidet med tekstile materialer. Friis er representert med verk i museer som KODE i Bergen, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø og nylig innkjøpt av Kunstindustrimuseet i Oslo (2016). I de senere årene har hun hatt flere offentlige og private (Sparebankstiftelsen, Statoil) utsmykkingsoppdrag.

Les også Line Ulekleivs tekst til utstillingen på Kunstnerforbundets hjemmeside der.

VERENA WINKELMANN
Sone
Vindussalen

[Bilde]

Kunstnerforbundet er stolt av å presentere Verena Winkelmanns utstilling Sone i vindussalen. Winkelmann vil vise en serie nye fotografier med utgangspunkt i Verdal Fengsel. Dette er et pågående prosjekt som ble startet i november 2014. I 2017 vil Sone foreligge som bok. Kunstneren har fått fri tilgang til fengselet og besøkene har gitt henne innsyn i fengselsvesenet, de innsattes liv og bakgrunn, straff, plikter, rutiner, arkitektur og omgivelser. Som kunstprosjekt handler det grunnleggende om å fange inn en del av virkeligheten som vi vanligvis ikke har tilgang til.

Gjennom fotografiene følger vi Winkelmanns blikk på innsiden og utsiden av fengselet. Hun har fotografert de innsatte, omgivelsene, møbler, overvåkningskamera, spor etter føtter i bakken og lakenballer. Verdal Fengsel er et lavrisikofengsel plassert tett på omgivelsene rundt, det befinner seg bolighus rett på utsiden og gjennom gjerdene kan man titte inn i fengselsområdet. De marginale skillelinjene mellom å være innenfor og utenfor åpner for en refleksjon over det som skiller straff fra frihet. Fotografiene er vitnesbyrd om livet i fengselet blant annet knyttet til aktiviteter og plikter. De innsatte utfører ulike typer arbeid som å vaske, bygge paller og lage mat. Ettermiddagene og kveldene består i trening, spill eller tv-titting. Soningstiden innebærer en rotasjon av søvn, mat, aktiviteter og plikter. Det er en rutinemessig hverdag som innbyr til en annen erfaring enn det den enkelte opplever utenfor fengselet.
Winkelmann har gått inn i prosjektet med en empatisk holdning. Sone er forankret i samtaler med de innsatte og en refleksjon over hvordan kunsten kan formidle en tilstand og omgivelser der alt er tilrettelagt, overvåket, fylt av plikter og sameksistens mellom mennesker med ulik bakgrunn. Hva gir mening i en slik tilværelse og hvordan kan kunsten formidle livet i en overvåknings- og disiplineringsinstitusjon?

Verena Winkelmann (f. 1973) er utdannet ved Hochschule für Buchkunst und Grafik i Leipzig, hun har holdt en rekke separat- og gruppeutstillinger i Norge og internasjonalt. Hun er tilknyttet Galerie b2 i Leipzig. Winkelmann er innkjøpt av Skien Billedgalleri, Nasjonalmuseet og Leipziger Sparkasse. Hun er blant annet kjent for sitt fotografiske prosjekt Fathers som også ble utgitt som bok av Teknisk Industri AS. Her gikk hun inn i et studie av forholdet mellom far og barn.

GUNNAR AUNE
Andre etasje

[Bilde]

Kunstnerforbundet er stolt av å presentere Gunnar Aunes utstilling som åpner torsdag 11. august kl. 18.00. Aune vil vise en serie nye kulltegninger i salene i andre etasje. Dette er den fjerde separatutstillingen Aune holder i Kunstnerforbundet. Aune er en nestor innen tegning i Norge og har konsekvent dyrket kulltegningen som sitt medium. Han er også standhaftig når det gjelder type papir og underlag for kulltegningen. Motivene er alltid tegnet på Hanemühle papir som har en karakteristisk lett gulaktig karakter. Typisk for Aune er hvordan han lar motivet være omgitt av tomrom og befinne seg sentralt i formatet. Motivene fremstår som løsrevet fra sin kontekst. Dette har blitt en nærmest emblematisk måte å arbeide på. Det er som om ingenting skal få lov til å forstyrre selve motivet, samtidig som rommet rundt fremstår som nesten like viktig som figuren. Aune har gjennom hele sitt kunstnerskap holdt fast på figuren. Ved hans utstilling i Kunstnerforbundet i 2003 presenterte han en serie sittende figurer. Denne gang er det stående figurer som danner utgangspunkt for en serie figurfremstillinger som presenteres som en frise i rommet. Figurene har utgangspunkt i ulike forelegg som avisutklipp og kunstnerens egne skisser. Slik bygger de på inngående studier og observasjon av mennesker med skissen til grunn. Aune har en egen forkjærlighet for detaljer, eksempelvis nyansene i et klesplagg, et draperi eller de komplekse linjene i en fabrikkbygning.

Ved siden av frisen med stående figurer vil han presentere en serie kulltegninger som spiller ut ulike motiv, eksempelvis arkitektur, trær, ruiner og ulike figursammenstillinger. Utstillingen er et vitnesbyrd om Aunes fine og granskende blikk på omverdenen og hvordan han gjennom den enkle kullstreken evner å fange inn motivet på et stykke papir. Verkene viser Aunes eminente strek og drevne beherskelse av kullstiften. Klassiske motiv, teknisk dyktighet og respekt for tegningens og arkets karakter preger hans kunstnerskap.

Gunnar Aune (f. 1944) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo (1967–70). Aune har vært lærer i frihåndstegning på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Han har en rekke utsmykninger bak seg, blant annet i Vålerenga kirke (1978) og Vestby Rådhus (2001). Aune er innkjøpt blant annet av Norsk kulturråd, Nasjonalmuseet, Norges bank og Finansdepartementet.

Legg til ekstern kalender…