Collateral Damage

[Bilde]

«For å beskytte. For å kontrollere. For å merke. For å disiplinere. For å holde ute. For å holde inne. For å ta eierskap til. For å ikke bli for stor. For å ikke bli for liten. For å bli en.»

Er en kropp et territorium? Hvor går grensene? Kan den kartlegges?
Hva regnes som kroppsforbedring? Når blir det lemlesting?
Hva er egentlig forskjellen på kjønnlemlestelse og labia plastikk?
Kropp og grenser – koker det hele ned til et spørsmål om invasjon versus beskyttelse?

Kvinnekroppen er gjort til en slagmark for utallige konflikter. Mødre som bærer barn i nasjonens navn, voldtekt som en militær strategi, kropper som skjæres i skjønnhetens navn. Den østerriksk-norske duoen ROHN/WÆRSTED vever med sin forestilling Collateral Damage bånd mellom nasjoner og skjønnhet, krig og morskap og plastisk kirurgi og identitet. Arbeidet deres ligger i grenselandet mellom dans, teater, visuell kunst og kjønnsforskning.

Konsept/ide/utøvere: Hanna Rohn og Signhild Wærsted
Musikk/lyd: Charlotte Piene og Steinar Yggeseth
Teknikk: Hans Peter Jenssen

Forestillingen er støttet av BKA Kultur, Stadt Graz, Land Steiermark Kultur, Austrian Embassy Oslo, Das andere Theater, TTZ Graz, Kosmos Theater, Det Norske Komponistfond, Buskerud Fylkeskommune, Drammen Kommune, Attic Danseskole
[Bilde]

Legg til ekstern kalender…