Classic Album Sundays presenterer LAURYN HILL - The Miseducation of Lauryn Hill (Ruffhouse/Columbia, 1998)

[Bilde]

Siste torsdag i april innvier vi vår nye, faste lyttestue i toppetasjen på Kulturhuset 2.0 med et av 90-tallets mest lovpriste album, The Miseducation of Lauryn Hill (Ruffhouse/Columbia, 1998). Vår trofaste godlydleverandør Duet Audio preparerer audiofilien som skal til for at vi får oppleve dobbelt-LP’en på den aller beste måten, og soulartistene Sisi Sumbundu og Petter Aagaard blir med klubbvert Kent Horne og forteller historiene rundt albumklassikeren og den mediesky vokalisten, låtskriveren, produsenten og skuespilleren Lauryn Hill.

[Bilde]

FUGEES
Selv om Hill fikk mye oppmerksomhet som medlem av den NYC-baserte hip-hop-trioen The Fugees, var hun ikke forberedt på ståheien som fulgte i kjølvannet av suksessen hun fikk med sitt første og eneste studioalbum som soloartist. Med Fugees-albumet The Score ble kudosen delt med Wyclef Jean og Pras Michél. Som soloartist, der hun ble hyllet for måten hun var med å flette hip-hop’en inn i populærkulturen på, ble den unisone bejublingen av den 22 år gamle rapperen, i noen tilfeller besettelsen, en ubarmhjertig og overveldende opplevelse for henne.

Lauryn Noelle Hill kunne ikke lenger leve et normalt liv – musikken hennes kom hele tiden i veien for den enkle tilværelsen hun ønsket å bevare. Musikken ble nærmest religiøs for noen, og det taklet hun svært dårlig. For å opprettholde råderetten over sitt eget liv, følelsen av å holde individualiteten intakt, kuttet hun med popindustrien, unngikk mediene så godt det lot seg gjøre og gikk inn i et vedvarende, selvpålagt eksil.

[Bilde]

MARLEY
Den streetsmarte vokalisten som hadde rappet livskiten ut av den gjengse gangster på låter som Some Seek Stardom og Vocab tidlig på 90-tallet viste med The Miseducation of… at hun var mer enn et kuriøst, kvinnelig sidekick til en mannsdominert og sexistisk musikkindustri. Hun tok selv kontroll over produksjonen av en sterk samling egne låter, et ærlig og personlig dokument over kjærlighetens ulike fasetter.

Inspirert av svangerskapet hun var inne i, det første av i alt seks (- fem med Rohan Marley, sønnen til reggaelegenden Bob Marley), skrev hun oder til sitt kommende barn, Zion David. Tekstene var også preget av bruddet med The Fugees og ekskjæresten Wyclef Jean, av ”the fugees” og det haitiske innvandrermiljøet i USA og hennes bakgrunn fra både baptistmenigheten og det jødiske miljøet i New Jersey.

[Bilde]

TUFF GONG
Etter brokker og stubber med opptak i New York og omegn høsten ’97 ble brorparten av innspillingene fullført på Jamaica året etter, i Marley seniors Tuff Gong Studios. Platen gir oss en tidløs blanding av elementer fra klassisk soul, reggae, hip hop, jazz og r&b, med bidrag både fra representanter for ”den gamle skole”, som gitarist Carlos SantanaTo Zion, og fra kollegaer som har vært med å utvikle neosoulen de siste par tiårene, som D’Angelo, Mary J. Blige og John Legend.

[Bilde]

TUFF LUV
Lauryn Hills treffsikkerhet og påvirkningskraft kan ikke overdrives. Hun forsøkte å inspirere kvinner, særlig svarte kvinner, til å stå opp for sine rettigheter og nekte å la seg skue på hårene på grunn av bakgrunn, kjønn eller hudfarge. Hun oppfordret til å være stolt av lidenskapene sine og ikke legge bånd på livskraften hver og en går og bærer på, og en hel verden tok det til seg og lot seg bevege.

Vi ser frem til å dempe lyset, skru opp volumet på det knirkefrie lydanlegget i de nye lokalene våre i Youngs gate og la oss rive med av Lauryn Hills inderlige, halvslepne stemme og uanstrengte rapflow. Vi lar hennes allmenngyldige, slagkraftige kjærlighetsbudskap få banke oss i hjertet med The Miseducation of Lauryn Hill, på firesiders LP, i sin helhet fra begynnelse til slutt.

[Bilde]

KJØREPLAN
Før og etter presentasjonen spiller vi musikk som relaterer seg til Lauryn Hill, låter hun selv har vært inspirert av, musikk fra andre artister som ble gitt ut på samme tid eller som har fulgt i kjølvannet i årene helt frem til i dag. Bli med og varm opp ørene fra dørene åpnes klokken 18, og sikre deg en god plass i sweetspot’en!

18.00 dørene åpnes – vi spiller albumrelatert musikk
19.00 presentasjon v/Kent Horne med Sisi Sumbundu og Petter Aagaard
19.40 albumlytt: side A og B
20.15 pause
20.25 albumlytt: side C og D
20.50 albumprat inkludert publikum
21.00 Avslutning

[Bilde]

AUDIOMENY
- PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
- TONEARM: Jelko 12”
- STIFT: Ortofon Cadenza Black
- FORFORSTERKER: Ayon Auris
- EFFEKTFORSTERKER: 4 x Auralic Merak mono blocks (2×800 Watt)
- HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
- SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
- HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
- STRØMFORDELER: Isol-8

Legg til ekstern kalender…