HYSTERIA DEL II: OPERAENS KVINNER

Martes avsluttende masterprosjekt bygger rundt den gamle hysteriadiagnosen som ble brukt helt frem til tidlig 1900-tallet. Kvinner som led av svimmelhet, nervøsitet, økt seksuallyst, insomnia, manglende appetitt for mat eller sex, og en tendens til å skape trøbbel, ble ofte diagnostisert med hysteria og flere ble tvunget inn på galehus og til å fjerne livmoren.
Mye av repertoaret man som klassiske sangere synger, ble skrevet i en tid hvor dette var vanlig praksis. Viste en kvinne for mye følelser eller i det hele tatt uttrykte seg på en annen måte enn det som var sosialt akseptabelt ville hun ha blitt diagnostisert med hysteria.
Som avslutning på prosjektet har Marte samlet en rekke arier fra operalitteraturen og satt dem sammen til forestillingen, Operaens kvinner. Hun har samlet arier som viser forskjellige sider av en kvinnes naturlige følelsesliv. Alle karakterene har utbrudd som man tidligere ville diagnostisert som hysteria. I dag vet vi at det er vanlige utslag for emosjoner man som menneske naturlig innehar. Ariene belyser de primære følelsene som man er født med, som glede og sorg. Men også de sekundære følelsene som er formet av karakterens oppvekst og miljø.
Med forestillingen vil hun belyse det kvinnelige følelsesliv og vise at det er mangefasettert. Gjennom repertoaret skal hun bevege seg gjennom følelser som man lett kan finne i seg selv, men også de som er helt ute i kanten av et menneskes følelsesliv.

Medvirkende:
Marte Sand, Sopran
Tor Espen Aspaas, Klaver
Eirik P. Krokfjord, Baryton
Ragnhild Thu Austnaberg (sopran)
Maria Therese Bersås (sopran)
Cecilia Lund Tomter (sopran)
Elisabet Ådnøy (sopran)
Olav Leden Nytrøen (tenor)
Jonathan Steen Bjørnseth (tenor),
Ola Haugen Havrevoll (bass)
David Dawson (bass)

Legg til ekstern kalender…