Classic Album Sundays presenterer THE ROLLING STONES – Exile on Main St. (Rolling Stones Records, 1972) med Morten Ståle Nilsen

[Bilde]

Etter å ha feiret Sgt. Pepper’s 50-årsjubileum tidligere i måneden finner vi det betimelig å rette fokuset mot et annet band som siden midten av 60-tallet har vært med å definere musikkhistorien, en gruppe som etter et halvt århundre med plateutgivelser og tung turnèvirksomhet groover ufortrødent videre uten å roe rockefoten nevneverdig, det er selvfølgelig snakk om Beatles’ britiske bestebrødre The Rolling Stones.

Selv om fansen aldri har sluttet å sette de to opp mot hverandre sender vi en uforbeholden takk til dem begge og vier Exile on Main St. en tilsvarende helaften siste søndag i juni i vår faste lyttestue på Laboratoriet, Kulturhuset.

Lytteklubbvert Kent Horne får denne gang med seg redaktør og musikkjournalist Morten Ståle Nilsen til å introdusere dobbeltalbumet før vi drar opp volumet på godlydanlegget Duet Audio preparerer for oss for anledningen og hører gjennom hele skiva fra begynnelse til slutt.

[Bilde]

THE ROLLING STONES MOBILE STUDIO
Til tross for enorm suksess og etterspørsel etter å ha rullet ut den ene råe rockelåten etter den andre og mottatt innertiere fra publikum og presse på løpende bånd, fra de ga ut selvtitulerte The Rolling Stones (1964) til Sticky Fingers (1971), gikk bandet med følelsen av å sige sakte bort fra det som opprinnelig egget dem til kreative krumspring, har de i retrospekt fortalt. De lengtet konstant tilbake til den amerikanske soulvibben de var så glade i.

Da Stones’ finansielle rådgivere anbefalte dem å flytte seg utenfor de britiske skattemyndigheters klamme favntak for en periode besluttet de å kruse sitt legendariske Rolling Stones Mobile Studio ut av landet og rigget seg til i en ikke mindre klam kjeller i det som i løpet av sommeren ’71 skulle bli en beryktet villa i Sør-Frankrike.

[Bilde]

EKSIL
I en kaotisk bøtteballett av døgnville jamsessions og et eskalerende forbruk av heroin og brandy med dertil tilfeldig oppmøte til innspillingene, omgitt av en uoversiktlig og broket forsamling av mer eller mindre inviterte musikere, teknikere, lokale skurker og dophuer, var det ikke mye som talte for en ny klassiker fra The Stones.

I sitt doble eksil i Villa Nellcôte, fra seg selv og Labourregjeringens strenge skattepolitikk, for ikke å snakke om fra hverandre, grodde det likevel frem et viltvoksende materiale av rock & roll, blues, soul, gospel og country som etter en runde med mer edruelige innspillinger og redigeringer i Sunset Sound studios i LA noen måneder senere ble til dobbeltalbumet mange i retrospekt har omtalt som The Rolling Stones’ ”selvdefinerende øyeblikk” og hyllet som en av tidenes viktigste utgivelser.

[Bilde]

I boken According to the Rolling Stones (Chronicle Books, 2003), redigert av Dora Loewenstein, gjør Keith Richards seg noen tilbakeskuende betraktninger rundt platen:

’Exile’ was a double album. And because it’s a double album you’re going to be hitting different areas, including ‘D for Down’, and the Stones really felt like exiles. We didn’t start off intending to make a double album; we just went down to the south of France to make an album and by the time we’d finished we said, ‘We want to put it all out.’

The point is that the Stones had reached a point where we no longer had to do what we were told to do. Around the time Andrew Oldham [deres tidligere manager] left us, we’d done our time, things were changing and I was no longer interested in hitting Number One in the charts every time. What I want to do is good shit—if it’s good they’ll get it some time down the road.”

Vi har vært med et godt stykke ned den veien nå, blir gjerne med et stykke til og setter opp et lydanlegg som kan gi dette glimrende albumet det rammeverket det fortjener, demper lyset og skrur opp volumet for Exile on Main St. i sin helhet, fra Rocks Off til Soul Survivor.

[Bilde]

AUDIOMENY
- PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
- TONEARM: Jelko 12”
- PICKUP: Ortofon Cadenza Black
- FORFORSTERKER: Ayon Auris
- EFFEKTFORSTERKER: 4 x Auralic Merak mono blocks (2×800 Watt)
- HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
- SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
- HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
- STRØMFORDELER: Isol-8

Før og etter presentasjonen spiller vi musikk som relaterer seg til kveldens album, musikk bandet selv har vært inspirert av, skiver som kom ut på samme tid eller som har fulgt i kjølvannet i årene frem til i dag. Bli med og varm opp ørene fra dørene åpnes klokken 18, og sikre deg en god plass i sweetspot’en!

KJØREPLAN
18.00 dørene åpnes – vi spiller albumrelatert musikk!
19.00 albumpresentasjon
19.30 albumlytt
20.35 albumprat inkl. publikum
21.00 Avslutning

Legg til ekstern kalender…