Classic Album Sundays presenterer THE KLF – Chill Out (KLF Communications, 1990) // Kent Horne med Per Martinsen

[Bilde]

18.00 dørene åpnes – albumrelatert musikk
19.00 albumpresentasjon
19.45 albumlytt
20.30 albumprat inkl. publikum
21.00 avslutning

Men, hva er det egentlig vi hører på – er det Boy George, Acker Bilk eller Elvis Presley? Eller kanskje 808 State eller Pink Floyd? Fleetwood Mac? Det er faktisk alle sammen og flere til, bare klippet opp, redigert, manipulert og til slutt innlemmet i ‘Chill Out’, det innflytelsesrike albumet fra Kopyright Liberation Front, fra duoen Bill Drummond og Jimmy Cauty, bedre kjent som The KLF.

FRA ACID TIL AMBIENT
Da ambienthousen vokste frem mot slutten av 80-tallet var det som en naturlig respons til dunk-dunk-musikken som var blitt spilt gjennom nattens pop up raveparty; da acidhouse’n og jungle’n ebbet ut og glow stick’ene ble erstattet av de første optimistiske morgenstrålene fra solen ség det ut fra røykteppet beatfattige, atmosfæriske lydteksturer og samples som mettet sjelen frem til brunch.

Den søvnløse natten ble forlenget av episke, elektroniske reiseskildringer bygd på landskapsmalende synthflater, gromme futuristiske lyder og fascinerende samples. De kunne virke både drømmeaktige, harmoniske og, for noen, som nervedempende lindring for angsten, etterhvert som de bevissthetsutvidende, eller kanskje rettere sagt bevissthetsforsvinnende, tilsetningsstoffene folk puttet i seg mistet sin effekt.

RURAL SCIENCE FICTION
Da ambienthousen vokste frem mot slutten av 80-tallet var det som en naturlig respons til acidhouse’n og jungle’n som var blitt spilt gjennom nattens pop up raveparty; da dunk-dunk-musikken ebbet ut og glow stick’ene ble erstattet av de første optimistiske morgenstrålene fra solen ség det ut fra røykteppet beatfattige, atmosfæriske lydteksturer som mettet sjelen frem til brunch.

Heller ikke Generasjon Xs elektroniske indie-versjon av foreldrenes psykoaktive progtrip fra ’68 var skånet for mystikk, uro eller marerittaktige vibrasjoner. Her fikk naturromantikk og nyreligiøsitet med buddhistiske og panteistiske undertoner spillerom side om side med truende, men like fullt tiltrekkende maskinelle lyder, ekstraterrestrial filosofi og overnaturlig folklore, som hos The Future Sound of London, Banco de Gaia eller Ozric Tentacles’ sideprosjekt Eat Static, eller som på The Orbs Adventures Beyond The Ultraworld, Aphex Twins Selected Ambient Works 85-92, eller Microgravity fra vår egen Biosphere.

[Bilde]

ÉN TAGNING
Materialet for langspilleren til KLF ble dyrket frem med et ikke ubetydelig grunnarbeid fra Cautys partner i The Orb, Alex Paterson. I tillegg til å drive gartnerskap med elektroniske lydkollasjer sammen i Trancentral, studioet som var rigget til hjemme hos Cauty, dro Paterson også i gang ambientjammen ”The Land of Oz” på Heaven, den berømte homseklubben som har holdt til i gedigne lokaler under en jernbanestasjon ved Trafalgar Square i London og har kicket ass siden 1979. De beste påfunnene fra disse klubbkveldene ble satt sammen av Drummond og Cauty som livemiks i én kontinuerlig tagning. Cauty beskrev prosessen med innspillingen slik:

“Det er ikke gjort noen endringer på den i ettertid. Ganske mange ganger mens vi nærmet oss slutten gjorde vi en feil, og så måtte vi begynne helt forfra og gjøre hele opptaket om igjen.”

Chill Out var en milepæl for ambientmusikken og en tydelig indikator for hvor elektronikaen var på vei hen på begynnelsen av 90-tallet; mot konseptuelle, episke eksperimentelle verk, ofte tematisert som reiser inn i en magisk og gjerne utenomjordisk eller imaginær verden. Drummond assosierte selv i etterkant av utgivelsen at albumet kunne vært lydsporet til en biltur langs den amerikanske gulfkysten, fra Texas til Louisiana, med små stopp underveis:

“Jeg har aldri vært på disse stedene selv. Jeg vet ikke hvordan det er der, men inni hodet mitt kan jeg se for meg at lydene kommer derfra – bare av å se på kartet.”

Den tre kvarter lange platen trekkes ofte frem av kollegaer, både i hjemlandet og her i Norge, som en skive som forandret måten de produserte og hørte på elektronisk musikk på.

[Bilde]
Vår gjest ikveld: Per Martinsen a.k.a. Mental Overdrive

MENTAL OVERDRIVE
Vår egen teknobestefar og tromsøværing Per Martinsen har levert varene parallelt med den britiske ravebølgen og ambientscenen siden midten av 80-tallet frem til i dag, ikke minst som Mental Overdrive, med Illumination og gjennom eget plateselskap, Love OD Communications. Siste søndag i juli besøker han oss for å fortelle om sitt forhold til Chill Out, til albumet, musikken og produksjonen, før vi møre og mjuke på tampen av fellesferien lener oss tilbake, demper lyset og skrur opp volumet på vårt audiofile lydanlegg og legger ut på sonisk biltur med The KLF.

AUDIOMENY
- PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
- TONEARM: Jelco 750LB 12”
- PICKUP: Dynavector XX2 MK2
- FORFORSTERKER: Ayon Auris
- EFFEKTFORSTERKER: 4 x Auralic Merak mono blocks (2×800 Watt)
- HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
- SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
- HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
- STRØMFORDELER: Isol-8

Før og etter presentasjonen spiller vi musikk som relaterer seg til kveldens album, musikk duoen selv har vært inspirert av, skiver som kom ut på samme tid eller som har fulgt i kjølvannet i årene frem til i dag. Bli med og varm opp ørene fra dørene åpnes klokken 18, og sikre deg en god plass i sweetspot’en!

Legg til ekstern kalender…