Classic Album Sundays presenterer MOTORPSYCHO - Angels and Daemons at Play (Sony, 1997) med Bent Sæther, Helge Sten og Johan Harstad

[Bilde]

I vår serie med norske albumpresentasjoner på Deichmanske Hovedbibliotek i Oslo drar vi på lyden for bandet som fremfor noen andre vekker vinyljunkyen i oss her til gards, Motorpsycho, og tar for oss deres sjette studioinnspilling Angels and Daemons at Play (Sony, 1997).

17.00 dørene åpnes, vi spiller albumrelatert musikk
18.00 albumpresentasjon
18.45 albumlytt, 3xCDEP-box
20.00 albumprat inkl. publikum
20.30 avslutning

[Bilde]

BENT SÆTHER, HELGE STEN OG JOHAN HARSTAD
20 år etter at platen kom ut tar vi en prat rundt musikken og innspillingene med bandets egen Bent Sæther og produsent og kollaboratør Helge Sten (Deathprod) før vi lener oss tilbake, demper lyset, skrur opp volumet og senker oss ned i et av de fineste eksemplene fra Motorpsychos eksperimentelle og suggererende verden ved å høre gjennom hele albumet fra begynnelse til slutt.

“Mengden, omfanget, registeret og kompleksiteten, alt annet fremsto med ett så puslete og forutsigbart, variasjoner over hverandre, mens dette var noe helt eget, til tross for de åpenbare referansene, det var umulig å begripe hva det var med dette bandet, annet enn vissheten om at den eneste måten å oppleve det på var å gi slipp på alt, bare ta det inn over seg, skiftene mellom det varsomme og det brutale, de korte, konsise og ofte vakre komposisjonene og de himmelropende evighetene hvor bandet lot til å gi slipp og forsvinne inn i noe som bare vokste, til lyden ble tredimensjonal og altomfattende, en malstrøm du ikke ønsket å unnslippe, vel vitende om at du gladelig hadde fulgt med dem ut av lokalet, ut av byen og inn i fjellet, hvor utgangen ble lukket bak deg for alltid, så lenge det bare aldri ble stille igjen.”

Vi får også besøk av forfatter og dramaturg Johan Harstad, som beskrev den overveldende og fysiske følelsen av å høre Motorpsycho live med disse linjene i åpningen av boken om (sitt forhold til) forgjengeren Blissard. Boken ble skrevet i forbindelse med 100 musikeres kåring av sine 10 favorittplater, redigert og presentert i 2011 av Morgenbladet og Falck Forlag som tidenes 100 beste norske plateutgivelser.

[Bilde]

HYPNOTISK PROGMETALL
Hele fem Motorpsychoplater fra et uhyre produktivt tiår frem til årtusenskiftet er med på listen, og konkurransen forklarer delvis hvorfor Angels and Daemons at Play ikke er å finne blant de utvalgte. En annen årsak kan være at Motorpsycho på denne platen for alvor fikk foldet ut sin musikalske utforskertrang med det som muligens for enkelte fans med en forkjærlighet for bandets mer melodiøse og groovy bredsider kunne oppleves som lange drag med mindre tilgjengelige psykedeliske avstikkere.

Det er derfor på høy tid vi gjør et dypdykk ned i en av de mest hypnotisk fascinerende utfluktene til dette evig hardtarbeidende bandet.

[Bilde]

EN PLATESAMLERS DRØM – OG MARERITT
Å komplettere diskografien til Motorpsycho kan være en like spennende og nervepirrende øvelse for en platesamler som å lete etter bootlegskiver som ligger igjen i bakgatene og grøftekantene etter turnéene til Grateful Dead eller Frank Zappa. Det fins ikke bare et mylder av dem, men mange versjoner av de samme innspillingene – små variasjoner det ville være uhørt å la ligge urørt.

I tillegg til den imponerende høye musikalske kvaliteten bandet har klart å fremvise jevnt over i sin produktive beholdning, fra de første skivene på slutten av 80-tallet frem til i dag, er de kjent for sine jammete metoder og samtidig detaljrike nøysomhet med både innspillingene og det fysiske sluttproduktet, og Angels and Daemons at Play er intet unntak.

Albumet ble sluppet i flere ulike utgaver, alle med coverarbeidet til Kim Hiorthøj, men med små tilpasninger i låtmaterialet avhengig av formatet musikken ble presentert på. Det som opprinnelig ble gitt ut som tre EP’er i kun 500 eksemplarer; Babyscooter, Have Spacesuit Will Travel og Lovelight, kom også ut som dobbelt-LP, 6CD-box og en trippel-CD, og det er denne siste vi velger å spille fra i musikkavdelingen på Deichman denne torsdagen.

[Bilde]

EN VERDENSTOPPET AUDIOMENY
Ved enkelte anledninger velger våre trofaste molekylister fra Duet Audio å ta frem de hvite butlerhanskene for å preparere en audiomeny som ikke står tilbake for noe annet lydutstyr du finner på hi end-fronten. I likhet med støymusiker og medprodusent Deathprod er Motorpsychogutta flinke lyttere og utgjør selv et dyktig letemannskap i musikkhistoriens skattkammer.

Denne nysgjerrigheten har stadig manet frem nye, spennende musikalske landskap på platene, et kuppert terreng de har gjort flid med å nedtegne og presentere på en gjennomarbeidet måte. Når det først er blitt gjort et slikt samvittighetsfullt håndverk i forbindelse med innspillingene er det all grunn til å by på best mulig betingelser også i den andre enden av hornet.

[Bilde]

Med Piegas flaggskiphøyttaler Master Line Source 1 som siste instans før Motorpsychos progga metallrock møter ørene skal vi være sikret en audiofil lytteopplevelse av de sjeldne. Vi får rett og slett servert en av våre favorittskiver på lydutstyr i verdensklasse denne kvelden, tilpasset rommet vi skal være i. Så her er det ikke annet enn å glede seg. Slik ser hele audiomenyen ut:

CD-SPILLER: Soulution 541
FORFORSTERKER: Ayon Auris
EFFEKTFORSTERKER: 4 x Auralic Merak mono blocks (2×800 Watt)
HØYTTALERE: Piega MLS 1
SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
STRØMFORDELER: Isol-8

Før og etter presentasjonen spiller vi plater som relaterer seg til kveldens album, musikk bandet selv har vært inspirert av, skiver fra andre artister som kom ut på samme tid eller som har fulgt i kjølvannet i årene frem til i dag. Bli med og varm opp ørene fra dørene åpnes klokken 17, og sikre deg en god plass i sweetspot’en!

[Bilde]

Legg til ekstern kalender…