35mm Retrospektiv kortfilmer Ellen Lande på Cinemateket/ Førsteoppslag kortfilm i avisen

[Bilde]

[Bilde]

35mm, visuell ekstase og begrensningens frihet.

Ubehag, uro & utenforskap.

Filmskolen i Polen sørget for knapphet i mer enn opptaksmateriale. En lampe, kamera en dag, ingen skuespiller. Kommunistisk filmsensur og budsjettet som bestod av et par bruskasser var ofte allerede beslaglagt av produsenten. Å filme analogt under så strenge rammer var som å være trapesartist uten sikkerhetsnett.

Jeg måtte følge magefølelsen og være modig. Å få til det umulige ble en sport. Filmhistoriens perler ble min verktøykasse.

Brenne ned hus, få kjente musikere til å synge falsk var lett. Å bli anerkjent for å lyssette med kun ild eller bruke subjektiv dissonant lyd var en annen sak.

Filmene kom seg ut på festivaler, møtte sitt dedikerte publikum. Jeg hadde søkt meg til Østblokken tiltrukket av film som der var like aktuell som nyhetene.

Innholdet avgjorde formen og berørte sterkt med sin autensitet. Likevel var det sublimt omformet og aldri dokumentert virkelighet.

Hva har dette med hvor mine filmer er på vei i dag?

Etter en retrospektiv visning i Rabat i Marokko i 2016, har jeg tatt opp igjen den analoge tankegangen med opptak en til en. Jeg rendyrker lange dansende utforskende tagninger hvor hele filmen er et eneste mastershot. Dette krever innlevelse og tilstedeværelse.

Igjen er begrensningen befriende. Rytmen, kamerabevegelsen, komposisjonen, rekkefølgen, alt må være på plass og ofte er det kun min intuisjon som har den fulle oversikt under mitt arbeid.

Å filme har alltid for meg vært porten inn til en annen verden. Ofte også et fristed for egne følelser. Jeg har kunnet filme ut av helikoptre uten min vanlige høydeskrekk.

I min siste dokumentar har jeg valgt å la mitt kamera være emosjonelt, og eksponere mitt subjektivitet. Jeg disiplinerer det autentiske, granskende brutalt ærlige helt uten mitt vanlige profesjonelle avstandsfilter.

Responsen hos testpublikummet i utlandet og hjemme har vært enorm. Gjenkjennelsen treffer alt fra marokkanske filmstudenter, bereiste diplomater til norsk helsepersonell. Det uregisserte autentiske filmuttrykket er svært krevende å få til, men stadig viktigere i en verden oversvømt av regisserte blogger og andre sosiale medieoppdateringer.

Cine E- en
Legg til ekstern kalender…