En progrockgodtepose med Suburban Savages, Weserbergland og Pymlico!

[Bilde]

Tre progressive Oslo-band går sammen om en helaften på Belleville, så her er det bare å merke av i kalenderen.

Suburban Savages så dagens lys på tidlig totusentall som et soloprosjekt for trommeslager Trond Gjellum, kjent fra progrockbandet Panzerpappa. I begynnelsen var musikken sterkt perkusjonsdrevet, men etter hvert endret den seg gradvis til en interessant syntese av progressiv rock, pop og postrock. I 2007 kom albumet «tr-Ond & The Suburban Savages», der soloprosjektet hadde blitt et band med medlemmer fra Panzerpappa, The Samuel Jackson 5 og Truls and The Trees. En anmelder karakteriserte albumet som «A sort of mismash between Brian Enos experimental pop music, Gentle Giant’s counterpoint excercises, Happy The Man and Kit Watkins’ joyful progressive rock, Lars Hollmer’s sentimental melodies, Steve Reich’s minimalism and post rock with a twist.»

Etter noen år i dvale er nå bandet i gang igjen, og i juni kommer deres første album på Apollon Records Prog.

Trond Gjellum – trommer / perkusjon / synth / programmering / vokal
Anders K. Krabberød – bassgitar / synth
Nina Kaldhol – gitar
Thomas Meidell – gitar, vokal, synth, theremin
Ketil Einarsen – vokal, fløyte

Weserbergland er Ketil Vestrum Einarsen sitt hjertebarn. Han har spilt fløyte på et femtitalls plateutgivelser, vært medlem av Jaga Jazzist og spilt i White Willow i nesten tyve år. I tillegg så har han jobbet med å lage musikk til film og TV, som for eksempel kinofilmene «Pøbler» og «Til Ungdommen», dette i samarbeid med Lars Fredrik Frøislie. Weserbergland er aller første gang han kommer med en plate der han har skrevet all musikken selv. Og når har først gjorde det så tok han frem sin indre krautrocker og laget en hyllest til syttitallets tyske avantgardescene. Her snakker vi om lange, instrumentale låter som utforsker hvert musikalske dalføre de er innom.

På debutplata «sehr komisch, ganz progisch», så har han med seg tidligere og nåværende bandkollegaer, som Lars Horntvethn (Jaga Jazzist), Mattias Olsson (ex Änglagård, White Willow), Stephen James Bennett (Tim Bowness, Henry Fool) og Jacob Holm-Lupo (White Willow, The Opium Cartel) med flere. «Sehr komisch, ganz progisch» slippes på Apolllon Records i vår.

Ketil Vestrum Einarsen – fløyte / keyboards
Gaute Storsve – gitar / bass
Nacho Tobar Mella – gitar / bass
Jan Terje Augestad – keyboards
Trond Gjellum – trommer

Pymlico er et instrumentalt band fra Oslo, Norge, ledet av låtskriver og trommeslager Arild Brøter. Bandet spiller musikk omtalt som en krysning av progressiv rock og fusion. Låtene byr også på catchy hooks og sangbare melodier ofte assosiert med popmusikk og store temaer mer i stil med filmmusikk. Denne blandingen av sjangere og musikernes høye nivå gir Pymlico deres distinkte lydbilde.

Bandet har de siste årene spilt på «Artrock in the city park» i Lidköping, varmet opp for italienske «The Watch» på John Dee, spilt på progrock-festivaler i Norge, flere ganger delt scene med band som «The Windmill», «Panzerpappa» og «Gentle Knife», samt arrangert flere egne vellykkede konserter. I desember 2014 gikk bandet i studio og spilte inn live-versjoner av tre eldre og en ny låt. Dette resulterte i «Studio Live» prosjektet; en EP med korresponderende videoer på YouTube som dokumenterer innspillingen.

I januar 2015 begynte arbeidet med det som skulle bli bandets fjerde album. Etter 15 måneder med komponering, innspilling og miksing var arbeidet nesten fullført. En umastret versjon av musikken ble sendt til flere plateselskaper og det bar frukter. I juni 2016 signerte Pymlico en platekontrakt og distribusjonsavtale med Apollon Records Prog. Den nye plata heter «Meeting Point» og ble gitt ut i oktober 2016 og var bandets første til også å bli utgitt på vinyl.

Øyvind Brøter – keyboards
Axel Toreg Reite – bass gitar / synth bass
Stephan Hvinden – gitar
Marie Færevaag – saxofon / keyboards
Arild Brøter – trommer / keyboards
med
Andreas Sjo Engen – gitar
Oda Rydning – percussion

Legg til ekstern kalender…