Skrive tekst & til bilde. Kurs med Gro Dahle

Velkommen velkommen til alle som vil til et tre-dagers-kurs med bilde-tekst-laboriatorium! Her skal vi undersøke hva som skjer av kjemisk reaksjon når ord settes sammen med bilde. Vi kommer til å leke med balanse og avstand, prøve ut mellomrommet mellom det visuelle og det verbale, prøve ut bilder som scener og se litt på sceneskift i sprangene mellom oppslag. Det fins metoder for å finne titler, metoder for å skape bildetekster, metoder for humor i bilde-tekst-sammenheng. Vi vi kommer til å gå nærmere inn på hva som er illustrasjon og hva som er visuell fortelling, prøve ut bilde som illustrasjon og tekst som verbal illustrasjon for bilde og prøve ut tekst-bilde-samarbeid for barn, voksne og for alle aldre og også åpne opp for fanzine-arbeid, artist-books og bilde-tekst-sykluser som kunstprosjekter. Kurset egner seg for illustratører og kunstnere, filmskapere og fotograter, skribenter av alle slag, amatører og profesjonelle – og hvis noen bare har lyst på et kurs, så kan dette være gøy. Du trenger ingen bakgrunn eller utdannelse for å gå på dette kurset, bare lyst.

De som har lyst til å melde seg på kan godt ta med seg ti bilder til den siste oppgaven, den siste dagen: En bilde-tekst-syklus. Hva kan disse bildene være? Hva som helst, tenker jeg. Familiebilder, kunstbilder, bilder av ting i leiligheten, bilder klipt ut fra avisa, bilder av vesker klipt ut av magasiner, bilder av tapeter, fargeprøver fra fargehandelen, stoffbiter, foto av stoler, postkort fra stedet dere kommer fra eller fra utlandet eller som dere har samla, servietter, blomster, knapper, gjenstander. Hva som helst visuelt som er noenlunde håndterlig (vanskelig å ta med seg en sykkel eller en bil,en skog eller et helt fjell).

Mandag 13. november:

Kl 11 – 13 Innledning. Bilde + tekst
Hva er en bildebok?
Ulike typer bildebøker, tegneserier, grafiske romaner.
Tekst-bilde-kunst? Fanzine? Kunstnerbøker.

Kunst vs bildebok/tekst-bilde-samarbeid
Konsept / idé vs fortelling/stemme/ innhold

To oppgaver:
Tom Phillips- / Gunnar Wærnes-metoden
Ord-kollasjer: arbeid med biter og enkelt-ord
Gjennomgang

Ca 13 – 14 Lunsj

Ca 14 – 16: Få ord, mye bilde
tittelmetoder/bildetekstmetoder
Gjennomgang

Ca 16 – 18: Å vri og løfte og vinkle
Ulike metoder for å skape humor
Ulike metoder for å skape poetisk løft,
dimensjon vs nøkternhet,banalitet
Gjennomgang

Selvstendig oppgave, de som orker?

kl 19: Middag

Fortsettelse: Selvstendig oppgave?

Tirsdag 14. november:
Frokost kl 8 – 9

9 -10 Gjennomgang oppgave

10 – 13 Bildeboka
Den verbale fortellingen vs den visuelle fortellingen
The drama of the turning of the page
Bildebokas teater
Boka som gjenstand, boka som kunstobjekt

Metafor, allusjon/referanse, pastisj

Fortellende tekst til bilder, linjer som knytter bildene sammen
Stemme, monolog
Karakter, synsvinkel, ståsted, indre vs ytre rom
Det konsekvente barneperspektivet
Oppgaver og gjennomgang

13 – 14 Lunsj

14 – 16 Bipersoner/ flere karakterer
Replikker. Snakkebobler/ tankebobler/ indre stemme
Oppgaver og gjennomgang

16 – 18: helhet og linjer
Konflikter, hemmeligheter, kontraster
Sykluser, helheter, rammer, konsepter, systemer, premisser, strukturer, teksturer, matriser, lek, paralleller
Ulike metoder for å skape sammenheng mellom bilder
Dramaturgi

18– 19 Egen oppgave: Lage et bildebok-manus på 12 oppslag
eller en komposisjon av egne bilder + tekst

19 Middag

Kvelden: Egen oppgave fortsetter.
Kopiere: Jorunn hjelper til med utskrift, kopi av håndskrift kan dere gjøre sjøl

Onsdag 15. november:

Frokost 8- 9
9 – 13 Gjennomgang av prosjektene
Oppgave/oppgaver hvis det blir tid

13:00 Lunsj

Obs:
Vi går ut ifra 10-12 deltagere disse 20-timers kursene.

Skulle det bli færre eller flere deltagere, forbeholder vi oss muligheten til å endre timeplanen. Ved flere deltagere er det mulig vi slutter senere på onsdag.
Dere får vite om eventuelle endringer forkant av kurset.

Legg til ekstern kalender…