Ekko festival nr. 14, Kara-Lis Coverdale, Tami T, Moon Relay, Fakethias ++

FREDAG 27.OKTOBER, 20.30 – 03.00, 220,-

PROGRAM:
20.30 DJ JISKA HUIZING
21.15 CARL STONE (live) (US)
22.15 MOON RELAY (HUBRO / N) (live)
23.15 KARA–LIS COVERDALE (CAN) (live)
00.30 TAMI T (S)
01.30 FAKETHIAS (bestillingsverk)

[Bilde]

KARA-LIS COVERDALE (CAN)
Med skjøre toner og intens musikalsk tilstedeværelse komponerer Kara-Lis Coverdale stykker i skjæringspunktet mellom det digitale og det menneskelige. Det sakrale utgjør kjernen i hennes utrykk, lyden av pipoeorgel går hånd i hånd med mørke elektroniske droner. Hun har for øvrig også fartstid som kirkeorganist.

Hennes første utgivelse «Triptych» (2012), en EP med tre pianolåter. Året etter kom hun med noe tilsynelatende diametralt motsatt – albumet «A 480», bestående av fem sanger (mellom 2 og 23 min lange) der all lyden er komponert fra digitalt behandlete samples og vokaler – melodilinjene går i loops og gjentakelser som gradvis forskyves gjennom sporene. Men selv om utgivelsene er helt ulike så har de begge en tydelig signatur.

Hun har siden sluppet et album i 2015, «Aftertouches», samarbeidet med LXV på albumet «Sirens» og jobbet med blant annet Tim Hecker, Lee Bannon og How to Dress Well, og funnet tid for en rekke bestillingsverk. Singelen «Grafts» som kom i år, er en meditativ utforskning av det sakrale i symbiose mellom med det digitale.

[Bilde]

TAMI T (S)
Med eksplisitt ærlig vokal og catchy undergrunnspop utforsker Tami T et rom i den populærkulturelle sfæren som sjeldent blir frontet så enkelt og åpent. Sex omtales uten eufemismer, og tett på den ofte rå virkeligheten.

«I gave you love and you gave me drugs / you left my chest with a broken heart / you left my pussy with an STD.»

Gjennombruddet kom med låten «I’ve Never Loved This Hard This Fast Before», og har siden sluppet en drøss med singler og videoer på Youtube. Musikken holder seg til et velkjent popmusikkformat, med enkle og ofte sukkersøte eller tropiske melodier som står i kontrast til uventede vågale tekster. Live har hun tidligere spilt på et selvlagd fallisk instrument pyntet med paljetter festet som en strap-on, spilt på med trommestikke.

MOON RELAY (HUBRO / N)
Moon Relay består av Ola Høyer, Daniel Grønvold, Håvard Volden og Christian Næss, som alle er kjente navn fra den eksperimentelle rock- og jazzscenen i Oslo. Medlemmene har spilt med blant annet Syntax TerrOrkester, Jenny Hval og Cortex. I Moon Relay forenes de ulike trådene av 60-talls psykedelika, krautrock, frijazz og elektroakustisk musikk i et tettvevd lydteppe som hypnotiserer publikum med repeterende strofer og insisterende rytmer. Hverken lyden, titlene eller konsertene ligner på noe som helst annet enn seg selv.

Gruppen har spilt sammen i lang tid, og deres første utgivelse, en tolvtommer på Hubro fra 2013, er umulig å oppdrive på bruktmarkedet. De slapp sitt selvtitulerte debutalbum i 2015 på Fysisk Format, et støystykke uten like med uransakelige titler som «////////L» og «^==X``», som gjenspeiler den kompromissløst instrumentale og intense musikken. Andreplaten «Full Stop Etc.» kom ut høsten 2016 også på Hubro, som er kjente for sin satsning på eksperimentell og grensesprengende musikk.

Bandets utvikling har gått mot strammere komposisjoner og mer strukturerte sanger, men fortsatt med et fritt og improvisatorisk uttrykk i bunn.

Konserten gjennomføres med støtte fra Nordisk kulturfonds puls-program.

FAKETHIAS
Ingen festival uten et par nye spesiallagde verk, en av årets mest spennende nye fremførelser er det Mathias Humlen aka Fakethias som står for. Han har tatt på seg oppgaven å dekonstruere sitt egenproduserte materiale, for så å sette det sammen igjen og fremføre alt gjennom et helt spesielt 8-kanalers lydanlegg.

Resultatet er lyd som omslutter dansegulvet i en tredimensjonal opplevelse. Mathias er en av våre mest lovende lokale produsenter (for tiden bor han vel strengt tatt i Oslo), med både teft for god produksjon, tydelig inspirasjon fra artister som Autechre og Apex Twin, og i Ekko sammenheng er jo det så absolutt godkjente referanser.

[Bilde]

CARL STONE
Stone masterfully guided his art through the transition period when New Music exited the loft scene of the 1970s for a stab at commercial presence in the 1980s, satisfying both impulses by fusing his compositional ambition with systems of live performance that were simultaneously pop savvy, commercial suicide, and technologically and aesthetically forward thinking.

His live performance practice, documented here in a carefully restored archival recording of “Kuk Il Kwan” at The Kitchen in 1981, has merged seamlessly with today’s computer-driven methods. The earliest works of this collection, “LIM” and “Chao Praya,” realized on the Buchla 200, date to the early 1970s while Stone was a student of James Tenney and Morton Subotnick at CalArts, a rare glimpse of Stone working with purely electronic source material.

JISKA HUIZING
On dutch artist Jiska Huizing’s busy schedule for the rest of 2017 are among other things an exhibition at USF (Torn Tracks, 7/11); the recording and release of her first EP together with Rudi Valdersnes (to be released on Maksimal), and a presentation at the Musikkteknologidagene in Oslo in October.

During EKKO she will play a selection of tracks from a broad spectrum of genres, but obscure club music, influences of world music and African rhythms are always important in her sets. Sunny elements are combined with deep, dark tones that invite your feet to move.

18-års aldersgrense, mulighet for vergeordning
Mer info på ekko.no

Legg til ekstern kalender…