Classic Album Sundays med Susanne Christensen og Jenny Hval presenterer LAURIE ANDERSON – ’Big Science’ (Warner Bros., 1982)

Good evening.
This is your Captain.
We are about to attempt a crash landing.

[Bilde]

kl. 18.00 dørene åpnes; musikk relatert til platen
kl. 19.00 albumpresentasjon v/Susanne Christensen
kl. 19.10 plateprat; Kent Horne m/Christensen og Jenny Hval
kl. 19.45 albumlytt; ’BIG SCIENCE’ (spilletid: 38:19)
kl. 20.30 plateprat; inkludert publikum
kl. 20.45 avrunding

Med det banebrytende albumet Big Science gir vi i kveld ord og vocoder til Laurie Anderson, multikunstneren som gjennom sine skrå samfunnskommentarer, mørke humor og sitt musikalske brygg av elektronisk minimalisme, robotaktig snakkesang, new wave synthpop og fremtidsfunk gjorde det nokså usannsynlige i å kile plass for sine originale absurditeter mellom mainstreamformularene på hitlistene i 1982.

[Bilde]
Jenny Hval

CHRISTENSEN OG HVAL
Sammen med Susanne Christensen og Jenny Hval, to skapende kvinner med tette slektskap til Andersons mange og alternative uttrykksformer gjennom tekst, musikk og performance, tar vi en prat om artisten, platen og nedslagsfeltet før vi demper lyset, skrur opp volumet og hører albumet i sin helhet på Duet Audios knirkefrie lydanlegg.

[Bilde]
Susanne Christensen

O SOVEREIGN, O JUDGE, O FATHER
Singelen O Superman ble gitt ut før resten av langspilleren var ferdig planlagt og hadde med sin 8 minutter lange monotoni bygget på arien Ô Souverain, ô juge, ô père fra operaen Le Cid (1885) av Jules Massenet på ingen måte ambisjoner om å melde avantgardisten Anderson inn i popsirkuset.

Låta var en kommentar til teknologiens tilkortkommenhet i forbindelse med det politiske dramaet som oppsto i kjølvannet av revolusjonen mot sjahen av Iran i 1979, der et helikopter og et fly kræsjet i ørkenen i amerikanernes mislykkede forsøk på å frigi gislene som var tatt til fange på ambassaden i Teheran.

HYLLEST OG AMBIVALENS
Ledsaget av en enkel, men virkningsfull videoproduksjon og noen ikke ubetydelige rotasjoner hos den legendariske radiodj’en John Peel på BBC ble Laurie Anderson med O Superman plutselig et fenomén det brede lag ble nysgjerrige på og hennes egne fra kunstverdenen ikke riktig klarte å bestemme seg for hvordan de skulle ta inn over seg. De la ikke umiddelbart merke til de dørene som ble åpnet for dem.

”When the song went to No 2 in the UK, my artist friends told me I was selling out, but just months later the term being used was “crossing over”. I’d gone from an idiot to a visionary. I had just brought the song back to my live set when 9/11 happened. People said: “I can’t believe it. You’re singing about current events.” I said: “It’s not so strange. We’re in the same war and our planes are still crashing.””

- Laurie Anderson til The Guardian i fjor.

TIDLØS
Vi hører også sanger fra Andersons performancekunstprosjekt United States, urovekkende skildringer om et Amerika på randen av den digitale revolusjon og et kapitalistisk nirvana der jakten på økonomisk gevinst gikk foran alle andre hensyn.

Tross kommentarer av nokså spesifikke politiske hendelser og strømninger i tiden var Anderson bemerkelsesverdig fremsynt, for ikke å si tidløs, med tematikken på Big Science.

Som Pitchforks Joshua Klein skrev i en omtale av albumet ved 25-årsjubileet for ti år siden sitter vi igjen med ”…følelsen av at på Big Science er det maskinene som ler sist på bekostning av sine skapere. Fremtiden var i går. Fremtiden er nå. Velkommen til fremtiden”.

AUDIOMENY
Audiomenyen leveres av vår trofaste hifimolekylist Duet Audio og ser slik ut:
- PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
- TONEARM: Jelko 12”
- PICKUP: Dynavector XX2 MK2
- FORFORSTERKER: Ayon Auris
- EFFEKTFORSTERKER: 4 x Auralic Merak monoblokker (2×800 Watt)
- HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
- SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
- HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
- STRØMFORDELER: Isol-8

PS.
Vær oppmerksom på at publikum vil bli bedt om å slå av telefonene sine og dempe samtalene under albumspillingen.

Legg til ekstern kalender…