CLASSIC ALBUM SUNDAYS presenterer EIVIND AARSET – ‘Électronique Noire’ (Jazzland/EmArcy, 1998)

[Bilde]

Tyve år er med ett gått siden gitarist Eivind Aarset debuterte som plateutgiver under eget, bandledende navn med Électronique Noire (Jazzland/EmArcy, 1998), et album som den gang ble omtalt av New York Times som en av de beste «post-Miles»-utgivelsene på den elektroniskrettede, avantgarde jazzscenen.

FEBRUARJAZZ, OSLO 2018
De fleste av de ni sporene på platen er basert på et bestillingsverk for Maijazz som ble fremført i Stavanger i 1997. I kveld spiller vi Jazzland Recordings nyutgivelse av LP’en i sin helhet, på et av verdens beste lydanlegg som prepareres i musikkavdelingen på Deichman av lydmolekylistene fra Duet Audio. Vi tar en prat med Eivind Aarset selv, samt andre innbudte gjester med tilknytning til utgivelsen – om musikken, produksjonen og platen, før vi lener oss tilbake og hører hele albumet gjennom fra begynnelse til slutt.

Eivind Aarset utviser stor kreativitet på Électronique Noire. I intervjuer har han blant annet trukket frem gitarister som Jimi Hendrix, Carlos Santana, Terje Rypdal og Bill Frisell som påvirkningskrefter for en helt særegen, personlig sound man ikke hører andre steder.

[Bilde]

VINDSKJEVT OG MAGNETISK
Atmosfæren han skaper gjennom teknologisk utforskning og improviserte musikalske manøvre med instrumentene sine kan være både urovekkende og tiltalende på en gang. Gitaren brukes både som strengeinstrument og tam tam-tromme, og kanaliseres blant annet gjennom Aarsets kjære Boss DD5 digital delay-pedal og en laptop med ulike plug ins for å manipulere og loope lydene videre ut i hans vindskjeve, detaljrike kosmos.

Som med energien vi kjenner fra band som Black Sabbath, Mahavishnu Orchestra og Deep Purple på den rocka delen av skalaen, og Brian Eno, Jon Hassel og Jan Garbarek i den mer ambiente enden, alle med musikk Aarset selv har trukket frem som tidlige inspirasjonskilder, strekkes sporene ut i eksperimentelle og stemningsfulle lydlandskap et sted i spennet mellom jazz, psykedelisk rock, ambient og elektronika.

Av medvirkende musikere på platen finner vi kjente navn som Ingebrigt Håker Flaten, Bugge Wesseltoft, Anders Engen, Kjetil Bjerkestrand og Bjørn Kjellemyr, Kjetil Saunes, Jonny Sjo, Kim Ofstad, Vidar Johansen og Nils Petter Molvær. På den tekniske siden har både Ulf Holand, Giert Clausen, Bernhard Löhr og Truls Birkeland, Kaj Hjertenes, Per Ravnaas, i tillegg til Aarset, Saunes og Bugge, hatt sine fingre på knotter og knapper og vært med å gjøre platen til et viktig bidrag for den nye bølgen av eventyrlysten, groovy elektrojazz som mot slutten av 90-tallet fikk verdens nyfikne ører til å spisse seg mot Norge.

[Bilde]

NEW CONCEPTION OF BITCHES BREW
I løpet av bare et års tid ble vi introdusert for en rekke norske klassikere som pisket opp stemningen på avantgarde vis. Før Électronique Noire og Nils Petter Molværs Khmer kom ut i ’97-’98 fikk vi et eksempel fra Petter Wettre Quartet med det infeksiøse Pig Virus (Curling Legs, 1996). Senere slapp Supersilent sine slepne støyeksperimenter 1-3Rune Grammofon, og Bugge Wesseltoft New Conception of Jazz (Jazzland) og hans duo med Sidsel EndresenCurling Legs, ”Duplex Ride” – nok en Spellemannsprisvinner, før hardtslående grupper som Close Erase og Atomic smalt i bordet med plater som Dance This og Boom Boom.

Det ble skrevet om hvordan det var rørt ferskt og fyrrig norsk vikingblod inn i Miles Davis’ elektriske etnojazzbrygg fra første halvdel av 70-tallet, og sammenlikningen til Miles’ elektroniske periode, som for alvor ble kickstartet av albumet med den talende tittelen ”Bitches Brew”, var påtagelig.

Når man hører den ambiente space-jazzen på In A Silent Way, eller mer kakafoniske, energiske livealbum med Miles, som Black Beauty og At Fillmore, de dissonante, afroetniske groovene på On the Corner, gjerne i form av lange, funky jammer som på det påfølgende livealbumet In Concert – massivt, mørkt, perkussivt, intens og ulmende, er det lett å kjenne igjen parallellene til plater som Électronique Noire og Khmer.

AUDIOMENY
- PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
- TONEARM: Jelco 750 LB 12″
- PICKUP: Dynavector XX2 MK2
- FORFORSTERKERE: 4 x Monoblocks Auralic Merak 2×800W
- EFFEKTFORSTERKER: Ayon Auris
- HØYTTALERE: Piega Master Line Source
- SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
- HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
- STRØMKABLER: Oyaide Tunami
- STRØMFORDELER: Isol-8

[Bilde]

KJØREPLAN
Før og etter presentasjonen spiller vi musikk som relaterer seg til Électronique Noire, låter Eivind Aarset og de rundt utgivelsen selv har vært inspirert av, musikk fra andre artister som ble gitt ut på samme tid eller som har fulgt i kjølvannet i årene helt frem til i dag. Bli med og varm opp ørene fra dørene åpnes klokken 18, og sikre deg en god plass i sweetspot’en!

18.00 dørene åpnes – vi spiller albumrelatert musikk
19.00 albumpresentasjon, Kent Horne med Eivind Aarset
19.45 albumlytt (spilletid 59:36)
20.45 albumprat inkludert publikum
21.00 avrunding

[Bilde]

Legg til ekstern kalender…