Classic Album Sundays presents Nick Cave & The Bad Seeds ‘The Boatman’s Call’ (Mute, 1997)

[Bilde]

Piano og sang, i all enkelhet. Den nedtonede oppskriften Nick Cave benyttet seg av på dette minimalistiske og fengslende albumet fra 1997 tok oss et skritt til siden fra den fullblods bandopplevelsen vi ble kjent med gjennom The Bad Seeds fra oppstarten i Melbourne i 1983 og en rekke sterke utgivelser opp mot midten av 90-tallet.

Etter en prat med Awsa, tidligere samarbeidspartner med Nick Cave, demper vi lyset, skrur opp volumet og hører albumet i sin helhet på vårt audiofile lydanlegg.

kl. 15.00 dørene åpnes; albumrelatert musikk
kl. 16.00 plateprat; Kent Horne m/Awsa Bergstrøm
kl. 16.45 albumlytt; The Boatman’s Call (spilletid: 52:07)
kl. 17.35 plateprat; inkludert publikum
kl. 18.00 avrunding

[Bilde]

DYSTERT OG VAKKERT
The Boatman’s Call representerte et overraskende stilistisk avbrekk fra de teatralske, gotiske konstruksjonene på mange av de tidligere platene. Det var som bandet trakk pusten fra den misantropiske, av og til nesten voldelige postpunkrocken, senket skuldrene og undret seg inn i et mer åpent, jazzete landskap.

Når vi samles rundt bandets tiende studioinnspilling i kveld er det likevel fortsatt energien i mørkemannen Caves ekstreme tilstedeværelse som griper tak i oss. Teksthulkene fra Cave akkompagneres av gitar eller piano i sparsomme, saktegående bluesarrangementer og croones mer enn de hyles.

Der tekstene på tidligere utgivelser i større grad var iscenesatte, karakterdrevne fortellinger beskuet fra utsiden deler Cave her snarere personlige tanker og opplevelser fra tiden platen ble laget – billedrike vitnesbyrd om tro, håp og håpløshet, kjærlighet, frustrasjon og fortvilelse.

[Bilde]

AWSA
Vi får besøk av den norske artisten Awsa, som var backingvokalist for Cave på hans kritikerroste dobbeltalbum Abattoir Blues / The Lyre Of Orpheus fra 2004 og den påfølgende turnéen. Awsa, a.k.a. Åse Bergstrøm, er bosatt i London, men tar turen til oss for å dele førstehånds inntrykk fra samarbeidet med den australske låtskriveren før vi hører hele skiva fra begynnelse til slutt på et av de fineste hifi-anlegg den audiofile bare kan drømme om.

AUDIOMENY
Lydmenyen, som kalibreres av Duet Audio, skal sørge for at du får oppleve musikken på best mulig vis og ser denne gang slik ut:

- PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
- TONEARM: Jelko 12"
- PICKUP: Dynavector XX2 MK2
- FORFORSTERKER: Ayon Auris
- EFFEKTFORSTERKER: 4 x Auralic Merak monoblokker (2×800 Watt)
- HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
- SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
- HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
- STRØMKABLER: Oyaide Tunami
- STRØMRENSER: Isol-8

PS. Publikum vil bli oppfordret til å slå av mobilen og dempe samtalene under albumspillingen.

[Bilde]

Legg til ekstern kalender…