CLASSIC ALBUM SUNDAYS presenterer The Beatles ‘The Beatles’ (“The White Album”)

[Bilde]

Etter fjorårets femtiårsfeiring av Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band tar vi for oss Liverpoolkvartettens doble oppfølger, The Beatles’ rause, herlig sprikende og dypt fascinerende selvtitulerte album, med sitt overraskende rene, tabula rasa av et albumcover, populært kalt «The White Album». Blant de involverte på produksjonssiden i EMI Recording Studios, senere mer kjent som Abbey Road Studios, fant man den unge lydteknikeren Ken Scott som bidro på flere av låtene på det over halvannen time lange albumet.

Etter et opphold med transendental meditasjon og låtskriving i Rishikesh, India, vårparten 1968, gjorde The Beatles seg klare for innspillingene av sitt niende studioalbum. En prosess som skulle vise seg å bli smertefull lang og friksjonsfylt, men også preget av humør og overskudd fra fire musikere på kreativ topp.

[Bilde]
Ken Scott og George Harrison i Emi Recording Studios, 1968

Nøyaktig femti år etter at innspillingene tok til i London får vi Scott på besøk til vår lytteklubb for å fortelle om musikken, bandet og innspillingene av en av tidenes store klassikere, om fire musikere som hadde oppmerksomheten rettet mot hver sine kreative interesseområder, om Yoko Onos splittende tilstedeværelse og *Ringo*s korte sorti, før vi hører dobbelt-LP’en i sin helhet på vårt audiofile lydanlegg – i mono (kjør debatt!), og lar publikum være med i samtalen etter lytten.

Som sist Scott var på besøk hos oss i Oslo for to år siden, da med David Bowies Hunky Dory på hovedmenyen, rigger vi oss til i musikkavdelingen på Deichmanske Hovedbibliotek. Vi ser frem til Kens førstehånds vitnesbyrd fra arbeidet, med det som for mange rett og slett er tidenes band.

[Bilde]
Ken Scott

KEN SCOTT
Ved siden av The White Album og Magical Mystery Tour jobbet han med en rekke av soloprosjektene til John, Ringo og George, og med storheter som Pink Floyd, Supertramp, Mahavishnu Orchestra, Procol Harum, Jeff Beck, Devo, Duran Duran og Elton John. Etter overgangen til Trident Studios møtte han Bowie og Lou Reed og fikk medansvar for det som i dag står igjen som noen av de største klassikerne i rockehistorien.

[Bilde]
Ken Scott i Emi Recording Studios, 1968

AUDIOMENY (leveres av Duet Audio):
- PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
- TONEARM: Jelko 12”
- PICKUP: Ortofon 2M Mono P602
- FORFORSTERKER: Ayon Auris
- EFFEKTFORSTERKER: 4 x Auralic Merak monoblokker (2×800 Watt)
- HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
- SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
- HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
- STRØMKABLER: Oyaide Tunami
- STRØMRENSER: Isol-8

PS. Vi oppfordrer publikum til å slå av telefonene sine og dempe samtalene under albumspillingen.

KJØREPLAN
Før og etter presentasjonen spiller vi musikk som relaterer seg til albumet, låter bandet og de rundt utgivelsen selv har vært inspirert av, plater fra andre artister som ble gitt ut på samme tid eller som har fulgt i kjølvannet i årene helt frem til i dag. Bli med og varm opp ørene fra dørene åpnes klokken 18, og sikre deg en god plass i sweetspot’en!

18.00 dørene åpnes – vi spiller albumrelatert musikk
19.00 albumpresentasjon, Kent Horne med Ken Scott
19.45 albumlytt (Spilletid 93:35)
21.20 albumprat inkludert publikum
22.00 avrunding

[Bilde]
The Beatles i studio, 4. juni, 1968

Legg til ekstern kalender…