Periferien#4: Håkon Austbø (piano) og Anders Førisdal (gitar). Debussy møter ny gitarmusikk

Program:

Sivan Cohen-Elias: Hack, for to sammenbundne gitarer (2016)

Claude Debussy: Preludes, bok II, for klaver (1913)

Mauro Hertig: Ping-Pol-En, for gitar (2015)

[Bilde]

-

I 50 år har Håkon Austbø nå vært aktiv som pianist. Hans første opptredener var som solist med Harmonien i Bergen i 1963 og debutkonserten i Universitetets Aula i 1964. Han var da bare 15 år gammel, og debuten vakte stor oppsikt.

Siden har han hatt en sentral posisjon i norsk og internasjonalt musikkliv. Mest kjent er han kanskje som fortolker av musikken til Olivier Messiaen, en komponist han samarbeidet nært med og dermed viderefører en tradisjon direkte fra, som en av svært få utøvere i dag. Austbø er også en sentral fortolker av Aleksandr Skrjabins musikk. Begge disse komponistene var opptatt av farger, noe Austbø har gjort til en viktig del av sin virksomhet, blant annet ved å drive frem en fremførelse av den opprinnelige fargestemmen i Skrjabins Prometheus i Nederland på 1990-tallet. Senere har han også utarbeidet nye fargestemmer til Messiaens verk.

-

Anders Førisdal er utdannet ved Norges musikkhøgskole med en mastergrad på Aldo Clementis musikk og en ph.d. i instrumentalpraksis i musikk for gitar solo. Ved siden av arbeidet med soloprosjekter og i ensemblet asamisimasa har han spilt med ensembler som Elision, Plus Minus, Oslo-Filharmonien og Bergen Filharmoniske Orkester. Han spiller sjeldne multi-strengers gitarer og mikrotonale gitarer, og komponister som Brian Ferneyhough, Roger Redgate, Michael Finnissy, Chris Dench, Bryn Harrison, Klaus Lang og Ole Henrik Moe jr. har skrevet verk til ham.

Legg til ekstern kalender…