ANTI-FREEZE på Spriten

[Bilde]
--
Scroll down for English text



ANTI-FREEZE er en førvisning av Oslo Apiary & Aviary sitt pågående avlsprogram på plastikkspisende nattsommerfugllarver, samt en artist talk med Marius Presterud (Oslo Apiary & Aviary) og Natalia Korotkova (IIA KO) om det plastiske mennesket og byen. Arrangementet vil finne sted på Spriten Kunsthall, Skien.


Fra et lånt ventilasjonsrom på taket av kunstnernes hus har Oslo Apiary & Aviary de siste fire årene fordypet seg i relasjonene til ting som lever i-, rundt- og på Kunstnernes Hus. De siste to sesongene har fokuset vært plastikkspisende nattsommerfugllarver (voksmøllarver) – en parasittart som fulgte med birøktingen på taket av Kunstnernes Hus. NIGHT BUTTER, er en tenkt skulptur og fungerende inkubator for disse larvene.

Oslo Apiary & Aviary utveksler ideer med kunstner Natalia Korotkova (RU). Natalia Korotkovas tekstilskulpturer tar utgangspunkt i byens formspråk. Hennes plast og tekstilklær presenteres som omgivelser på lik linje med byens arkitektur, i gjensidig utveksling med dens inbyggere.

Prosjektrommet på Spriten kunsthall er et forenværende spritdisteleringsrom fra 1917, på det som da var en spritfabrikk på Klosterøya. Det karakterisitiske bygget er en overlevering fra den industrielle revolusjonen, en periode foreslått som starten på tidsalderen som på folkemunne nå referes til som anthropocenen. En av de karaktiserende trekkene ved vår tid er mengden forsøpling og plast i våre omgivelser.


Med NIGHT BUTTER gjenskapes formspråket fra skulpturen Oslos Geografiske Midtpunkt (Jon Gundersen, 2014), med mennesket i hovedstadens plass. Midt på skulpturen står en inkubator for nattsommerfugllarver. Disse fortærer Polyethylene (PE), en av verdens mest vanlige plasttyper, noe som tillater larvene å produsere sprit i kroppen (frostvæske).

Frostvæsken gjør at larvene å overleve de ugjestmilde vinterforholdene her i nord. Skulpturen og larvene inviterer til refleksjon utypisk for anthropocen tankegang – hvordan menneskets fremtid kan være overgitt andre arters tilpasning til oss. Det gjennomgående temaet, frostvæske, inviterer oss til å avkrystallisere (opptine) vårt syn på oss selv, vår posisjon i den fysiske verden og i relasjon til andre vesener.


ENG



ANTI-FREEZE is a pre-showing of Oslo Apiary & Aviary’s ongoing work with the plastic-eating nightbutterfly larva. In addition there will be an artist talk with Marius Presterud (Oslo Apiary & Aviary) and Natalia Korotkova (Shum) concerning the city and man’s plasticity. The event is hosted by Spriten Kunsthall.


From an abandoned ventilation room on roof of Kunstnernes Hus, Oslo Apiary & Aviary has immersed themselves in relationships with the things that live on-, in- and around the building.

The last two seasons the practice has mainly focused on the plastic eating night butterfly larvae (the lesser wax moth) – a parasite species that came with the rooftop beekeeping at Kunstnernes Hus. NIGHT BUTTER, is a suggested sculpture and functioning incubator for these larvae.


Oslo Apiary & Aviary have been exchanging ideas with artist Natalia Korotkova. Natalia Korotkova’s textile sculptures take their cue from the city’s form language. Her plastic and textile clothing presents themselves as environments on par with the city architecture, in mutual dependency with its inhabiters.


Spriten Kunstthall’s project room is a former distilling facility, dating back to 1917, when there was a liqueur factory at Klosterøya. The characteristic building is a survivor of the industrial revolution, a period suggested to initiate what is frequently being referred to as the anthropocene. One of the characteristic features of this age is the amount of garbage and plastic in our surroundings.

NIGHT BUTTER borrows the form language from the sculpture ’Oslo’s Geographical Center’ (Jon Gundersen, 2014), replacing the silhouette of Oslo with a human. In the middle of the sculpture sits an incubator for night butterflies (the lesser wax moth). These larvae can consume Polyethylene, one of the worlds most common plastics, with the result that it’s body to produces a spirit (anti-freeze).

The anti-freeze lets the larvae survive the harsh winters of the North. The sculpture and the larvae invites the audience to consider untypical non- anthropological considerations – that perhaps humans continued existence will depend on other creatures adaptations to us, rather than of visa versa. The
common denominator, ‘anti-freeze’, invites us to de-crystalize (defrost) our ideas about ourselves, our position in the world and our relation to other creatures.


Links for more information
www.facebook.com/osloapiary/
shumfahsion.wixsite.com/iia-ko
www.spriten.no/sommeravslut…



❂╮

Legg til ekstern kalender…