Freja Bäckman, "I was told I chop wood like a ballet dancer"

[Bilde]

IwtIcwlabder et verk som vokst fram som resultatet av en kollektiv innsats. Videoen viser tre figurer som hugger ved, og fem figurer som spiller på elektrisk bass og lager lyd i samspill med omgivelsene sine. Omgivelsene svarer med lys som svinner og blir til natt, med farger, porøsitet, gjennomskinnelighet, stoff og teksturer i bevegelse, og steder for kropper å hvile, lytte, føle og fantasere. Lokker igjen frem responser som mumling og stillhet, hjerteslag, nytelse, fremmedgjorthet, kanskje avvisning. De opptrer i konsert sammen. Kameraet blir en av utøverne, og gjør bevisste bevegelser, i en innøvd koreografi mellom materialene i installasjonen og de øvrige utøverne.

IwtIcwlabder blitt formet gjennom workshops i vedhogging og improvisasjonsøkter med en gruppe bassister. Basert på dette felles møtepunktet, har det å komponere musikken til videoen vært en refleksjon over at vi aldri arbeider alene, fortellingene vi trekker veksler på, og om de verdener vi bebor sammen.


Freja Bäckman arbeider som kunstner, lærer og forsker, bosatt i Berlin. Hun er interessert i spørsmål knyttet til kollektiv formasjon, og utforsker dette gjennom workshops, tekst, performance, installasjon og lyd, påvirket av metoder og strukturer fra interseksjonell feminisme. Nylige prosjekter inkluderer I was told I chop wood like a ballet dancer (2015-d.d.), No play Feminist Training Camp (2016), The Bright Lights of the Institution (2016/18), og the Partisan Café under Bergen Assembly (2016). Bäckman tar sin doktorgrad ved Aalto University of Arts, Design and Architecture i Helsinki. Hun spiller bass i doom-metalbandet Lithalsa. Bäckman var gjestekunstner ved USF Verftet i tidsrommet januar – mars 2018.

www.frejabackman.org