Classic Album Sundays presenterer Toto ‘IV’ (Columbia, 1982) m/Jacob Holm-Lupo og Audun Vinger

[Bilde]

kl. 16.00 dørene åpnes; albumrelatert musikk
kl. 17.00 arr.start; plateprat m/kveldens gjester
kl. 18.00 albumlytt; ’IV’ (spilletid: 41:59)
kl. 18.45 plateprat inkludert publikum
kl. 19.30 avrunding

We had the full London strings — we just went, ‘Fuck this, we’re gonna go for it with the biggest, most obnoxiously overproduced record of all time.’ And it turns out that’s what we do best. (Steve Lukather)

Med låter som Africa, Rosanna og Make Believe på menyen kan man trygt si Toto “gjorde” det med sitt fjerde studioalbum, IV. Etter suksessen med den selvtitulerte debuten i 1978 og oppfølgeren Hydra året etter fulgte en urovekkende nedadgående interesse for bandet med Turn Back. Steve Lukather, brødrene Porcaro, David Paich og resten av vestkystbandet kjente på de kommersielle forventningene fra plateselskapet og bestemte seg for å ta å slå tilbake med sukkersøt hevn.

LIDDERLIG LEKKERT
Det ble nemlig satset stort på slepenheten fra denne prydbuketten av noen studiomusikere mot slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Ved siden av egne prosjekter var de i samme periode sterkt delaktige i soniske lekkerbiskener levert av artister som Steely Dan, Bee Gees, Michael Jackson og Boz Scaggs, og med et ambisiøst blikk på salgstallene holdt den finmekaniserte kraftpoparmadaen intet tilbake.

Med en orkestrering som påkalte de store, stormende følelsene, en perfekt temperert groove og smoothness som på fjerdesingelen Waiting for Your Love, og en produksjon for melodi og harmoni som må ha fått en David Foster eller Jeff Lynne til å rødme, appellerte Toto direkte til hjertene våre og seilte lukt til topps på spillelistene. IV mottok i alt syv Grammypriser og ga oss musikk som har blitt stående som del av en musikalsk kanon for den vestlige verden siden utgivelsen i ‘82.

HOLM-LUPO OG VINGER
Som da Steely Dans Aja ble presentert tidligere i år bevilger vi oss en utvidet nørdeprat med Jacob Holm-Lupo, kaptein for progpopbandet White Willow og soloprosjektet The Opium Cartel + journalist Audun Vinger (Dagens Næringsliv og Jazznytt).

Sammen med lytteklubbvert Kent Horne griper de to begjærlig om albumet, Toto og sideprosjektene, om produksjonen, instrumenteringen og de musikalske virkemidlene, før vi senker stiften på den forseggjorte, remasterede 25-årsjubileumsutgaven fra Speakers Corner Records, demper lyset og skrur opp volumet på et hifi-anlegg som vet å ta vare på den rene, analoge lydkvaliteten.

AUDIOMENY (leveres av Duet Audio)
- PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
- TONEARM: Jelko 750 LB 12”
- PICKUP: Dynavector XX2 MK2
- FORFORSTERKER: Ayon Auris
- EFFEKTFORSTERKERE: 4 x Auralic Merak mono blocks (2×800 Watt)
- HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
- SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
- HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
- STRØMFORDELER: Isol-8

Legg til ekstern kalender…