Tor Børresen | Skulptur og gevær

[Bilde]

Tor Børresen
Skulptur og gevær
18.10 – 25.11.2018

Velkommen til åpning av Tor Børresens separatutstillingen «Skulptur og gevær» torsdag 18. oktober kl. 18-20.


I sitt kunstneriske virke vender Tor Børresen kjente fenomener på hodet. Hans materielle undersøkelser skaper uventede forbindelser mellom form og innhold. Dette krever at vi som betraktere må reforhandle kontrakten med disse tvetydige objektene. Det som til vanlig er gjenkjennelig blir i Børresens hender fremmedgjort, og tvinger oss dermed til å sette spørsmålstegn ved hva som ligger til grunn for tolkningene våre.

Utstillingen «Skulptur og gevær» presenterer nye så vel som eldre arbeider i en omfattende installasjon.

Spekteret av modernismens helter spøker i Børresens nye skulpturer, som i tittelskulpturen «Skulptur og gevær», som refererer til Barbara Hepworth. I «Endless Conversation with Brancusi» refererer Børresen direkte til Brancusis «Endless Column», laget samme år som første verdenskrig endte. Den abstraherte formen i Brancusis skulptur kan virke avvisende, samtidig som dens taktile overflate vekker følelser av nærhet som vanskelig lar seg beskrive. Den peker på en ny start, kanskje til og med en gjenfødelse.

I den nye videoen «In the Beginning is the End» har Børresen hentet inspirasjon fra Bob Dylans legendariske musikkvideo fra 1965 «Subterranean Homesick Blues». I videoen ser vi Dylan foran det som ser ut som en bygård med oppreiste stillas. I hendene har han en bunke plakater som han blar gjennom i løpet av videoen. På plakatene ser vi ord som beskriver et USA under omveltning, med referanser til den sivile rettighetsbevegelsen, rekreasjonsstoffer og Vietnamkrigen. Til tross for at ordlyden kan tolkes som dystopisk, peker den i retning av en voksende og subversiv ungdomsbasert subkultur som påvirker et samfunn i endring.

I Børresens video har storbyen blitt erstattet med et skogslanskap. En mann strever fremover i den dype snøen, i hendene holder han en bunke plakater der det står ting som «alt skal bort», «slutt» og «siste dag». Femti år etter Dylans sangtekst har budskapet blitt isende kaldt. «In the Beginning is the End» er dypt alvorlig, men samtidig også leken. Videoen bringer bud om endring, et tveegget sverd – både smertefull og nødvendig – både liv og død.

Tor Børresen mottok Sparebankstiftelsen DNBs stipend i 2016. Juryen beskrev arbeidene som balanserende mellom humor og alvor, og vektla hvordan spenningen som oppstår mellom enkeltverkene inviterer til undring og ettertanke.

Tor Børresen har lang fartstid på Oslo-scenen, som kunstner og som medstifter og kurator ved Galleri Struts i årene 1994-1998. Hans seneste separatutstillinger i Oslo fant sted ved Kunstnerforbundet (2013) og Fotogalleriet (2010).

Tor Børresens «Skulptur og gevær» er støttet av Vederlagsfondet og Kulturrådet.

Legg til ekstern kalender…