LYRIKKEN I MUSIKKEN: Classic Album Sundays presenterer SVERRE KNUDSEN

[Bilde]

Serien Lyrikken i musikken tar for seg ulike sider ved skrivekunsten innenfor musikken. Vi hører på plater og ser nærmere på hvordan artister, album og låter kan ha vært med på å endre litteraturen gjennom lyrikk og sangtekst, både “her hjemme” og “der ute”.

SVERRE KNUDSEN
I vår tredje runde i serien dukker vi hodet inn i Sverre Knudsens befatning med tekst og musikk siden søttitallet. Et sted mellom lytteklubbvert Kent Horne og musikkavdelingens lydanlegg finner vi Knudsen selv – en lett opprørsk nysgjerrigper og dadaist som bestandig har utfordret vår komfortsone og aldri latt seg fengsle av status quo. Kveldens prat med Knudsen kan bære i mange retninger, har vi på følelsen av. Neppe uopprettelig galt av sted, men helst ut på skråplanet.

Knudsen har skrevet seg innom et spenn av sjangre siden han debuterte med romanen Strålende nederlag i 1989. Du har kanskje lest kriminalromanene hans, diktsamlingene, barnebøkene eller en av de mange ungdomsromanene han har skrevet, som Aarons maskin (2011) som han fikk Riksmålsprisen for og ble nominert til både Brageprisen og Kritikerprisen for samme år. Kommer sjelden alene ga ham Sonja Hagemanns barne- og ungdomsbokpris i 1999. Han mottok også Språklig samlings litteraturpris i 2005.

TRILOGI
Da den norske platebransjen samlet seg rundt sin årlige Spellemannskåring i fjor og proklamerte Sverre Knudsen som Årets Tekstforfatter for soloalbumet VI ble ringen på mange måter sluttet rundt vagabonden fra Groruddalen. Etter 40 år som musiker, produsent, forfatter, dramatiker og oversetter fant ordene og musikken sammen i slik grad at det endte i ny Spellemann, tre tiår etter hans første – den gang i kategorien Ny Rock med nyveiverne The Aller Værste! for en av tidenes norske langspillere, Materialtretthet (1980).

Med album nummer to i det som planlegges som en trilogi, eller en «hellig treenighet» om man skal dømme etter kvaliteten på de to første, åpenbarte Knudsen GUD for oss – én eneste lang, sammenhengende låt på 42 minutter, med video fremført på Blå under lanseringskonserten tidligere i høst.

I en 30 siders tilhørende pamflett fordyper han seg i tematikken; tekstene tar for seg rasismen som i urovekkende økende grad har fått fotfeste blant oss, og lar den ateistiske hovedkarakteren påkalle Vårherre i sin fortvilelse over tingens tilstand.

«Hvem er Gud i Knudsens univers?», spurte Ådne Evjen i sin ovasjon og anmeldelse av platen for musikknyheter.no. «Er han et falskt håp om frelse, er han en metafor for det gode i mennesket, eller har han bare blitt en del av en sammenslutning mellom Kinas Kommunistparti-Facebook/Google og Guds forretningsfører Apple-Blackwater?»

HJEMSØKT AV BORROUGHS
Mellom de mange offentlige anerkjennelsene de siste 40 årene ligger en uhyre spennende, mangefasettert og innholdsrik befatning med takt og tone fra Sverre Knudsen, hvilket vi akter å skrape borti i Musikkavdelingen denne torsdagen. Vi fritter ut Knudsen selv og hører utdrag både fra hans egne arbeider, på plate eller bokform, og fra noen av hans inspirasjonskilder.

Det skulle ikke forundre oss om for eksempel Charles Bukowski, Douglas Adams eller William S. Borroughs hjemsøker biblioteket igjen i aften. Knudsen har oversatt dem alle og gitt bøker som Pulp, The Hitchhiker’s Guide To the Galaxy og Junkie liv på norsk.

Arrangementet er kuratert av Classic Album Sundays’ lytteklubbvert Kent Horne og spec’et med audiofil godlyd fra Duet Audio.

AUDIOMENY
- HØYTTALERE: 5 x Devialet Phantom Gold
- HUB: Devialet Dialog
- FORMAT: Tidal Hi Fi strømming

TIDLIGERE I LYRIKKEN I MUSIKKEN
30.08.2018 Nick Drake ‘Bryter Layter’ m/Joe Boyd
27.09.2018 Kate Bush ‘The Sensual World’ m/Colleen Murphy
11.10.2018 ‘Electric White Boy Blues’ m/Susanne Christensen

Legg til ekstern kalender…