Gratis orgelkonsert

Kjære konsertvenn.

«Jeg velger meg april, I den det gamle faller, I den det ny får feste. Jeg velger meg april ….. i den blir somren til!», skrev Bjørnstjerne Bjørnson. Ja, nå velger vi straks april! Det finnes flere forklaringer på månedens navn, men jeg er begeistret for denne: navnet april kommer fra det latinske verbet aperire, som betyr åpne. April er måneden som «åpner» for sommeren. Fra og med førstkommende mandag har vi 30 dager på å forberede sommeråpningen, en tid hvor vi også skal avslutte fastetiden og feire påske.

2. april – Handel, Mozart og Sandvold

Med denne tirsdagen har vi passert midtfaste og er inne i fastetidens siste halvdel, kalt pasjonstiden. Konserten innledes med Handels preludium og fuge i f-moll. Hvorpå f-moll forvandles til F-dur, og Mozarts lyse Andante i F-dur KV 616, komponert for en såkalt orgelklokke, triller fram fra Hollenbachspipenes fløyter. Hver time spilte en orgeklokke en liten orgelkomposisjon. Med Mozarts Andante på timeslaget så ble det en liten konsert på 8-10 minutter i stua.

Til slutt vender vi F-dur til f-moll igjen. Og musikken jeg avslutter med er fra hjemlige trakter. I 1975 ble jeg hodestups forelsket. Oslos domorganist igjennom 33 år, Arild Sandvold, fylte 80-år. Og i den anledning utkom en LP. Og der fantes hans orgelsonate i f-moll. Bygget over pasjonskoralen «Naglet til et kors på jorden». Jeg falt pladask for musikken, og jeg hørte den om igjen og om igjen. Det vare en musikalsk åpenbaring. Og 2. april skal jeg dele den med deg og dere.

9. april – Mørk Karlsen og Bach

Datoen representere en mørk dag i norgeshistorien. Men det lar jeg ligge. Vi er inne i den siste pasjonsuken og jeg skal framføre pasjonsmusikk. Musikk som peker på langfredag, mot Jesu korsfestelse og død. Jeg spiller musikk av kollega og inspirator Kjell Mørk Karlsen. Hans Langfredagsmeditasjoner for orgel. Og jeg lar Kjells fantasifulle og klangkomplekse verk få følge av lidelseshistoriens tekster og en pasjonskoral av Bach.

16. april

God venn, trofaste registrant gjennom mange år – kollega kantor Steinar Bjørnsengen spiller denne tirsdagen. Musikk til stillhet og ettertanke.

23. april – 3. påskedag

Så er pasjonstidens mørke vendt til lys, og igjen strømmer solen gjennom kirkevinduene. Gjennom 4 orgelverk leder jeg deg fra palmesøndag til skjærtorsdag, og fra langfredag til påskedag. Det motsatte av langsom-tv, hele påskedramaet på 45 minutter. Om musikken skal du vite:

Den danske organisten og komponisten Finn Viderø skrev en passacaglia, en musikalsk vandring fra det stille til det jublende. Akkurat slik palmesøndagen kan ha fortonet seg, når Jesus med sine venner satte seg på et esel et sted utenfor byen, i all stillhet – formoder jeg. Etterhvert toger de inn i Jerusalem til festrop og hosianna. Mer dansk blir det i skjærtorsdagsmusikken. Avantgardkomponisten Per Nørgård flyttet noen grenser med sin musikk. I hans «Corale Doloroso» (klagende/smertefylt koral) tror jeg muligens vi kan ane grunnstemningen fra nattetimene da Jesus og disiplene spiste sammen for siste gang. Det var nok fest, ja, men med en undertone. Vi vet fra bibelfortellingen at ikke var udelt nattefest for hovedpersonen.

Da jeg besøkte New York i september i 2001 så rakk jeg å gå innom en musikkforretning før Manhatten «stengte alle dører». Og et notehefte jeg fant var Sam Batt Owens «3 meditasjoner over spirituales». Owens var organist, komponist og musikkprofessor i USA. Spiritualene han bearbeidet for orgel i 1998 er noen av sjangerens og langfredagens virkelig særegne melodier: They Crucified My Lord, Were you there? og Deep River.

Og så kommer jubelen fra bakre galleri, og nordtysk orgelkunst på sitt festligste; Vincent Lübecks Preludium og fuge. En musikalsk oppstandelse fra «store C» til «trestøken C», 4 oktaver i løpet av 30 sekunder. Hvoretter det fortsetter med et barokk festfyrverkeri for orgel.

I 1973 malte Jacob Weidemann noen kraftig fargesprakende bilder til Festspillutstillingen i Bergen over temaet «Hestehoven kommer». Jeg er blitt fortalt at som et forarbeid til dette så malte han fondveggen i Alfaset kapell, i 1970, og kalte den «Hestehovens oppstandelse». En oppstandelse han var viss på fordi han så den hvert år. Jeg var organist en del år i Alfaset kapell, og når april kom så fikk Weidemanns farger ny kraft for meg. Måtte vi få oppleve denne kraften i år også. Om det er april, hestehoven, våren, Weidemann eller Kristus, ja, får være opp til deg.

30. april – Bach

Som dere vet blir det Johann Sebastian Bach siste tirsdag i måneden. Jeg har ikke fastsatt programdetaljene ennå. Det er mye å ta av så jeg skal nok finne noe.

Hver tirsdag kl. 13 i Sagene kirke. Det er gratis. Vel møtt.

Alt godt, Stein

Legg til ekstern kalender…