Mikro-ekspresjonisme i makro-format
onsdag 30. oktober 2019 kl. 19:00 på Norges Musikkhøgskole, Levinsalen
Stipendiat og pianist Sanae Yoshidas prosjekt handler om det mikrotonale klaveret. På denne konserten spiller hun med Ensemble Temporum og Agnes Hvizdalek.
Ensemble Temporum har lenge ønsket å framføre Schönberg-klassikeren Pierrot Lunaire, og med den norsk-østerriske improsangeren Agnes Hvizdalek på laget forsøker de å oppnå et nytt, troverdig og spennende uttrykk. Pierrot Lunaire (fra 1912) ble særlig kjent for sin sprech-gesang; en syngestil som faktisk er svært mikrotonal med sin utstrakte bruk av glissandi – en blanding av sang og tale.
Verkene til Jon Øivind Ness og Agnes Ida Pettersen er skrevet til pianist Sanae Yoshidas stipendiatprosjekt Det mikrotonale klaver – et prosjekt som dreier seg om ulike måter å skape mikrotonalitet på gjennom et akustisk klaver, enten det er snakk om omstemming, flageoletter, prepareringer eller annet.
Program
Agnes Ida Pettersen (1981–): Nytt verk (for fløyte, klarinett og mikrotonalt klaver)
Jon Øivind Ness (1968–): Nithkræft (for sekstett)
Arnold Schönberg (1874–1951): Pierrot Lunaire (for kvintett og stemme)
Medvirkende
Agnes Hvizdalek (stemme)
Ensemble Temporum:
Kai Grinde Myrann (dirigent)
Sanae Yoshida (klaver)
Aliisa Neige Barrière (fiolin)
Bénédicte Royer (bratsj)
Inga Byrkjeland (cello)
Helen Benson (fløyte)
Lauri Sallinen (klarinett)
Foto: Tomoko Fukushi, Shuko Katami, Asako Sekiyama