Gratis orgelkonsert

Kjære konsertvenn!

Nå er november-konsertserien på plakaten, og jeg byr på 4 konserter, 1 bonuskonsert og en splitter ny trykksak som gave til alle orgelvenner.

Vi kaller henne bare for dronningen av Sagene, Hollenbachorgelet. For instrumentenes dronning, det er hun; kronet med gull og en ganske bestemt herskerinne. Jeg har bare å gjøre som hun vil… Orgelkomiteen og menighetsrådet har nettopp publisert heftet «Dronningen av Sagene – Hollenbach-orgelet i Sagene kirke inn i en ny tid». Her kan du lese komitemedlemmenes historier om orgel-dronning-dama vår, og for første gang publiseres også nye og unike bilder. Det er en stor glede for meg og menigheten å kunne gi den som en gave til alle dere trofaste konsertfølgere og orgelvenner. Spør etter den neste gang du kommer.
Ta den med, den er til deg.

Bonuskonserten denne måneden er allerede denne helgen, 3. november kl. 13, allehelgensdag. Med musikk av Bach, Pachelbel, Rheinberger, Sløgedal og Guilmant. Du kan lese omtalen nederst i denne eposten. Konserten er gratis og alle dere orgelvenner med familie, venner og bekjente er ekstra velkommen.

5. november har jeg kalt konserten «Allehelgensdagens etterklang i toner, ord og bilder». Fem vidunderlige musikkstykker skal forhåpentligvis gi deg et øyeblikk med sjelefred og plass for minner. De kommenteres og ledsages av noen gamle tekster til trøst. Og malerier, grafikk og foto av norske kunstnere – som hjelp til å kanskje «å se» musikken og tekstene.

12. november blir en salig mikstur. Plakatnavnene kan minne om både en matrett, en leskende drink og noen mystiske medisiner for eller mot ett eller annet. Slik er det ikke. Det skuler seg selvfølgelig komponister bak disse navnene. Buxtehude har jeg spilt mye, tyskeren som danskene holder hevd på. Dietrich var en stor barokkmester i sin samtid, og ettertiden dyrker han helt fram til i dag. Vi sveiper innom Martini, en italiener og gryende klassisisme. Og avslutter i Tsjekkia med Brixi og Kuchař, to representanter for den klassiske periode hvorav den siste også snuser på romantikken. Jeg byr også på en ufattelig vakker overraskelsesreprise. Og da er vi i romantikken. Gled deg!

19. november spiller jeg et program jeg har «gått svanger med» en stund. Min mamma brukte ofte utrykket «eplet faller ikke langt fra stammen». Altså; som mor, så datter – eller – som far, så sønn. Og musikkhistoriens komponistrekker har mange slike relasjoner. En pappa som inspirerte sin sønn til å komponere. Det finnes dessverre ikke mange kjente mor-datter komponister … jeg kommer ikke på noen … Selveste Johann Sebastian Bach avlet fire komponerende sønner. Vi hører faderen og Carl Philipp Emanuel. Pappa Leopold Mozart skrev mye musikk, men Wolfgang Amadeus, ja – han overgikk faren av rang. I Danmark rådet i over hundre år et kirkemusikerdynasti i familien Matthison Hansen. Far Hans inspirerte sønnen Wåge og begge gav impulser til barnebarn og sønn Frederik. Også i Norge har vi flere komponistslekter. Denne tirsdagen løfter jeg fram min eminente lærer Rolf Karlsen og hans sønn Kjell Mørk. Da har vi vandret med «som far, så sønn-musikk» fra barokken og fram til i dag.

26. november blir det igjen Bach-konsert. Nå står den femte triosonaten for tur, den i C-dur, i kombinasjon med monumentalverket fantasi og fuge i g-moll, BWV 542.

Alle konsertene avsluttes med en kort tidebønn med lystenning ledet av presten eller diakonen.
Og alltid byr kirkevertene på nytrukket kaffe og hjemmebakt kake for de som har tid og lyst på det.

Vil noen du kjenner stå på eller gå av epostlisten så send meg et varsel.

Hver tirsdag kl. 13 i Sagene kirke. Det er gratis. Vel møtt.

Alt godt, Stein


Jeg inviterer til orgelkonsert til helgen, søndag 3. november – allehelgensdag, kl. 13 i Sagene kirke.
Konserten innledes med Johann Sebastian Bachs preludium og fuge i h-moll. Det er majestetisk og høytidelig. H-moll er, slik jeg oppfatter den, en lys toneart, men Bach klarer å flette inn pasjon og toneganger med klagerop. Dette regnes som et av hans virkelig store orgelverk, og viser Bach fra kanskje hans mest fullkomne side som orgelkomponist.

Johann Pachelbel var en av Bachs forbilder. Og hans udødelige kanon har trøstet og gitt mangt et håp. Derfor spiller jeg den akkurat denne formiddagen.

Til programmet denne søndagen har jeg også valgt musikk av en tyske komponist som var sentral i tiden da Hollenbachs aktivitet var på opptur og etter hvert på sitt beste. Josef Gabriel Rheinberger, hadde som mål å skrive 24 sonater for orgel, en i hver toneart. Han fullførte det nesten. Jeg framfører den første. Etter å ha hørt Bachs musikk, og om du kjenner litt til Mendelssohns toneganger, så er det lett å avsløre hvor Rheinberger henter sin inspirasjon i sine tidlige komponistår. Dette er dramatisk, sjeldent og vakkert!

De norske folketonene og folkevisene er røttene til musikken fra vårt eget land. Og Komponisten Bjarne Sløgedal fra Kristiansand har variert en av de vakreste folketonene for orgel. Han gir satsene maleriske titler som fløyteljod, langeleik og frygdesong.
Stor fransk romantisk musikk blir det å høre til avslutning. Alexandre Guilmants malmfulle sørgemarsj begynner med et svakt basstema som vokser og vokser til et stort klimaks. Hvoretter det hele «dør hen» og kulminerer i noe komponisten kaller serafenes sang. Her forvandles orgelklangen til noe som kanskje likner «himmelsk harpelyd», og en varm og vakker melodi klinger som en cello i pedalstemmen. Som en kort etterklang spilles hans lyse og eteriske «bønn» for orgel.

[Bilde]

Legg til ekstern kalender…