Skrivekurs med GRO DAHLE. Prosa

9. mars
kl 10 – 13: [Bilde]

Lunsj kl 13 – 13.45

kl 13.45 – 15.15 ca Karakter-arbeid:
Å bruke seg selv, egne opplevelser, erfaringer, situasjoner
Minner
Jeg er ikke alltid jeg! Å bruke seg selv, men lyve
Levende modell, Låne og stjele fra folk vi kjenner eller fiktive figurer

Pause 15.15 ca

15.30 – 16.45 ca Synsvinkel (jeg, du, han, hun, den, det, skjult, vi dere, de)
Perspektiv (ovenifra/ubegrenset/allvitende vs nedenifra/begrenset)
Ståsted (innenifra, utenifra, stream of consciousness, bevissthetsstrøm)

Indre monolog, zoom inn og zoom ut, dobbelt-synsvinkel

Pause 16.45 ca

17 – 18 ca Hvordan skrive et barn?
Å se med barnets øyne. Det konsekvente barneperspektivet
Det preoperasjonelle utviklingsstadiet (Piaget) fra 2 – 7 år ca
Barn er fundamentalt forskjellige fra voksne:
en annen måte å være i verden på, å tenke på, forstå på, føle på
Det egosentriske barnet, mangler perspektiv, annerledes empati
Det omnipotente barnet
Barns interesse fokus: Detaljer framfor linjer, biter framfor helheter
Det besjelede universet, en animistisk verden
Spørsmål bakom spørsmål videre og videre bakom, finalt tenkende
Eksistensielle, alt handler om livet, døden, hvorfor, hva, hvem vi er
Transduktiv tanke, hopp og sprett i assosiasjonene, kollektiv monolog
Mangel på konsekvens, konstans og konservering:
lengde,mengde,størrelse, tid (mangel på tidsforståelse)
Konkrete forklaringer av abstrakte emner
Kunstige forklaringer, ”fantasifull” vitenskap og forståelse av verden
Symbol-lek – late som, begrensede klasser og kategorier

Konstruksjon – å bygge en karakter ticks, flaws, sykdom, nevrologi, psyk.

18 – 19 ca Gjennomgang
Middag kl 19ca
Kveld: Jobbe med selvstendig oppgave – eller ikke! Portrett.

Tirsdag 10. mars
Frokost 8 – 9
kl 9 – 10.: Gjennomgang av oppgava fra mandagskvelden
10 – 12 ca Karakter-typer
Ikoner og arketyper
Metaforiske karakterer – besjeling, personifisering, allusjon, metafor
kl 12.15 – 13.30 ca Tid, Sted, Situasjoner. Forankring og detaljer.

Lunsj kl 13.30 – 14.30

kl 14.30 – 16 Bipersoner og replikker
Indirekte og direkte tale
Samtale med prosa mellom replikkene, replikkveksling
Rolle, agenda, prosjekt, stemme
Temperatur, temperament, tempo
Å snakke sammen, å snakke forbi hverandre, å sneie, ulike stemmer/ståsted
replikk-vekslinger, indirekte tale, enkeltstående replikker. Løveid-metoden

pause

16.15 – 18.30 ca Motor
Hemmeligheter, Kontraster, Overraskelser, Konflikter
Plot – 36 grunnsituasjoner

18 – 19 oppgave på egenhånd:
novelle eller første kapittel eller portrett

Middag kl 19
Kveld: Jobbe med selvstendig oppgave – eller ikke!

Onsdag 11. mars
Frokost 8 – 9
9 – 10 ca Gjennomgang av oppgaven fra kvelden i forveien
10 – 12 ca: Dramaturgi – Strukturer, rammer og linjer
Pixar-metoden (Det var en gang, hver dag, plutselig, på grunn av x3, derfor)
14 dramatugiske modeller, linjen, stjernetåka, perler på en snor, det gylne snitt, bølger, pinnsvin, bløtkaka, paralleller, kinesiske esker, babusjka, spiral, gullfisk, neshorn, siksaken (kontrast))

Tricks: Hva er det verste som kan skje nå?

Lunsj 12 – 13 ca

13 – 13.30 ca: Atmosfære, stemning, uro, uhygge, forventning: å plante og legge inn spor.
13.30 – 14 ca Undertekst og dimensjon Å legge inn undertekst, spor, mørke,
dybde, dimensjon (psykologisk, sosiologisk, samfunnskritisk, politisk, filosofisk, etisk, metadimensjon.
pause
14.15 – 15 ca Gjennomgang
Titler
16 ca hadiobradio

Legg til ekstern kalender…