Gratis orgelkonsert

Kjære konsertvenn!

En stor takk til alle som kom og som bidro til «b»-måneden. Jeg spilte fra 18 komponisters notepenn. Flere har spurt om «b»-komponister fra det 20. og 21. århundre, så plutselig kommer den konserten på plakaten. Følg med. Og jeg lover dere – det blir ikke «c»-komponister nå i mars. Vi er inne i fastetiden og det vil sette sitt preg på noen av programmene. Merk deg forøvrig at en særdeles spennende konsertbegivenhet finner sted tirsdag 10.mars. Men først:

*3. mars *skal jeg spille hele 12 orgelstykker fra et prosjekt som har blitt til over en viss tid. «Komponister i slekt og familie» har jeg kalt det. For en tid tilbake spilte jeg en «Som far så sønn»-konsert, fire komponist-generasjonsportretter. Nå møtes søsken, ektefeller, tremenninger og svigerfar og svigersønn i det Hollenbachske univers. Uten å røpe så alt for mye er stalltipsene: Felix og Fanny, Clara og Robert, Michael og Joseph. René og Louis, Franz og Dietrich og ikke minst Johann Bernhard og Johann Sebastian. Ta med deg en slektning – og kom!

10. mars tar jeg vinteren inn i Sagene kirke.

VINTERLANDSKAP – spektakulære vinterbilder på storskjerm akkompagnert av musikk av bla. Barber, Messiaen og Beethoven.

Så langt har snø ikke vært særlig merkbart her i Oslo. «Gu`skje lov», kvitrer noen, og «jeg savner å gå på ski», sukker andre. Gjennom 42 vakre og relativt spektakulære vinterbilder – med tilhørende klanger fra orgelet – så skal du nå få på øyet og i øret av det etterlengtede. Og om det ikke er av det etterlengtede, sånn i fysisk forstand, så kan du nyte alt likevel – vel vitende om at du etter konserten mest sannsynlig kan rusle ut av kirken i småsko med sol på himmelen, småfugler i trærne og krokus langs kirkeveggen.

Fotograferende venner har bidratt til denne konserten med særegne øyeblikk fra Norges fjell og vidde, strand og sjø og by og bygd. Og det mangler ikke på snø på den 4,5 × 3,5 meter storskjermen foran i kirken. Det er min intensjon at orgelmusikken skal åpne dette landskapet. Ta på deg nikkersen, og møt opp. Om snøen er etterlengtet eller forhatt, jeg garanterer, den er på plass! (…men noe skiføre, ja, det vet jeg heldigvis lite om….)

17. mars preges konserten av fastetiden. Fastetid betyr i denne sammenheng ikke nødvendigvis fravær av mat, men kanskje mer at vi søker å gjøre eller oppleve noe på en annen måte. Jeg har satt fem svært ulike komponister på plakaten: Franck, Albrechtsberger, Smart, Takle og Elgar. Og er du observant så er det et lite ordspill med i kulissene, som gjør konserten annerledes. En annen annerledes opplevelse er at vi blir to på orgelkrakken ved ett av verkene. Min kjære lærer fra gymnastiden Bjørn Strandvold blir med på fir`-hendig orgel.

17. mars er en nasjonal og lokal merkedato fordi kvinnesaksforkjemperen og politikeren Anna Rogstad (1854-1938) møtte, som første kvinne, på Stortinget. Hun stod sentralt i arbeidet for å oppnå alminnelig stemmerett for kvinner, «lærerinnenes» arbeidsvilkår og utdannelse for piker og kvinner. I fra 1877 til 1900 underviste Anna Rogstad i småskolens gutteklasser ved bla. Sagene skole. Vi antar at hun mang engang fulgte gutteklassene sine til Christian Fürsts nygotiske katedral på Gråbeinsletta med Christen Bruns Rubenskopi som altertavle og Albert Hollenbachs orgel. På 109-års dagen for denne historiske begivenheten dediseres konserten denne dagen til Anna Rogstads minne og hennes banebrytende innsats.

24. mars er det nøyaktig 9 måneder til julaften. Derfor er denne datoen, Maria budskapsdag, en av kirkens store festdager om våren. Øyeblikket da engelen Gabriel viste seg for Maria, og sa: «Du skal bli med barn og få en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus». Og slik ble det – julenatten. Denne hendelsen og bønnen til den guddommelige mor Maria, er tonesatt og skrevet om av mange. Verkene heter ofte Ave Maria eller Magnificat.

Denne tirsdagen skal du få høre flere varianter, både for orgel, sangstemme og resitasjon. Medvirkende er foruten undertegnede også Øyvind Michelsen og Anne Marie Sverdrup. Og vi skal kle kirken i den blå Mariafargen, og utsmykke rommet med vakre Maria-ikoner.

31.mars er tett innpå påskeuken, og vi er nå i pasjonstiden. Dette markerer jeg ved å spille den sene versjonen av Johann Sebastian Bachs preludium og fuge i g-moll BWV 535, den som jeg snakket om ved Bachkonserten i februar. Bachs barokke toner lar seg den siste marsdagen kombinere med samtidstoner av Kjell Mørk Karlsen. Hans gripende orgelberetning om langfredagen i åtte meditasjoner, op.134b.

Vil noen du kjenner stå på epostlisten så send meg et varsel. Ønsker du ikke lenger å stå på listen, meld fra.

Hver tirsdag kl. 13 i Sagene kirke. Det er gratis. Vel møtt!

Alt godt, Stein