Digital Salong: Ragnhild Berstad og Astrid Kvalbein

Møt musikere og kunstnere fra din egen sofakrok i nyMusikks digitale Salong.

I høstens digitale nyMusikk Salong får vi samtaler mellom musikere, kunstnere, komponister og skribenter, som vil belyse sine kunstnerskap, arbeidsprosesser og reflektere rundt lyd og musikk.

31. august skal vi komme tett på komponist Ragnhild Berstad sammen med musikkforsker, sanger og skribent Astrid Kvalbein.

Video av samtalen publiseres på Facebook og Vimeo kl. 19:00.

[Bilde]

Rom for samtale – om Ragnhild Berstads musikk

«Små nære lydar, store harmoniske rom» var overskriften på et intervju Astrid Kvalbein gjorde med Ragnhild Berstad i 2006, i programheftet til Ultimafestivalen. Anledningen var urframføringa av orkesterverket Quaero – tilblivelse, med Oslo-Filharmonien, Berstads andre verk for stort orkester. Siden da har hun komponert for en rekke spennende ensembler, blant dem Requiem – underveis for Det Norske Solistkor og Cardinem for Klangforum Wien. Karrieren har skutt fart, men komponisten føler selv at hun holder på med mye av det samme som før: Hun elsker å være i naturen og finne inspirasjon i smått og stort, hun forsker på polyfonien som kan utvikles nærmest inni en klang, og hun tror på det intense nærværet som kan oppstå i de øyeblikkene der man virkelig lytter, hører etter.

Ragnhild Berstad har også komponert mye i mindre formater. I 2010 skrev hun Vevtråd til Duo Parula i tett samarbeid med utøverne, Astrid Kvalbein (sopran) og Gjertrud Pedersen (klarinett). Refleksjoner fra dette samarbeidet vil også gå inn i samtalen.

Komponisten skriver:

«Tett innpå den enkleste tone kan det avdekkes en rikdom av lyd – jo tettere innpå desto større avsløringer – med mikrofonisk nærhet til instrumentet – nær buestrøket og blåserens pust – fargelegges musikken av det fysiske nærværet av det spillende menneske – den lyttende og den utøvende bringes sammen i konsentrasjon om en felles oppgave – å bære musikken og holde den oppe. … Å komponere er for meg å lytte fram et indre liv i et mangefasettert og flertydig lydbilde.” (fra tekst om Cardinem, 2014)

Ragnhild Berstad utdannet seg til klassisk gitarist, før hun startet studier i musikkvitenskap og komposisjon ved hhv UiO og NMH. Hun har komponert kammermusikk, soloverker, og en rekke verk for orkester-, kor og elektronikk. Berstad har arbeidet med å utvikle glassinstrumenter som hun har brukt i flere av sine senere verker. Hun har mottatt Edvardprisen (2001 og 2005) og Nordheimprisen 2008 for sin musikk. Verket Cardinem,bestilt av det østerrikske ensemblet Klangforum Wien, ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris i 2016. Berstad jobber for tiden med et nytt verk for Klangforum Wien, til Ultimafestivalen og Donaueshingen Musiktage.

Astrid Kvalbein er musikkforsker, skribent og sanger, med utdanning fra Norges musikkhøgskole (NMH). Hun skrev ph.d.-avhandling om komponisten, kritikeren og grunnleggeren av Ny Musikk, Pauline Hall (1890-1969), og har forsket på Fartein Valen (1887-1952) og Ultimafestivalen i tillegg til å være kritiker i bl. a. Aftenposten og VG. For tiden leder hun NMHs historieprosjekt frem mot institusjonens 50-årsjubileum i 2023.

Legg til ekstern kalender…