Kiyoshi Yamamotos - "Broken Hearts are for Assholes" - S12 Galleri og Verksted

S12 Galleri og Verksted er stolt av å kunne presentere utstillingen ”Broken Hearts are For Assholes”, med den anerkjente og Bergensetablerte multikunstneren Kiyoshi Yamamoto, i perioden 11. september til 20. desember 2020. Tittelen siterer en sang av den amerikanske artisten Frank Zappa, og kan være en pekepinn mot noe av den mistilliten og aversjonen kunstneren i utgangspunktet kjente nettopp mot materialet – glass – som han gjennom sitt opphold i vårt kunstneriske verksted har skapt om i en legende prosess til intenst vakker, umiskjennelig personlig og imøtekommende kunst.

Kiyoshi Yamamoto

Kiyoshi Yamamoto (1982-) har sin utdanning fra Kunst og Designhøgskolen i Bergen, Escola de Bellas Artes, Rio de Janeiro, Brasil, og St. Martin’s School for Art and Design i London, England. Yamamoto har hatt en rekke separatutstillinger, blant annet ved Buskerud Kunstsenter, Heimdal Kunstforening, Norske Grafikere og Soft Galleri. Hans arbeider er innkjøpe av blant andre Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, KODE Kunstmuseer og komponisthjem, og Norges ambassade i Brasilia.

Tekstil

Kiyoshi er grenseoverskridende i sine arbeider som både forener og utfordrer tradisjonelle kunstarenaer og metoder. Han har blant annet bakgrunn fra studier i mote. Som kunstner er han mest kjent for sine arbeider med tekstil. Med sine duker, sjal, og lerreter former han vår opplevelse både skulpturelt og arkitektonisk. Gjennom en serie utstillinger på flere av Norges ledende kunstarenaer og gallerier har han markert seg som en banebrytende kunstner i et grenseoverskridende landskap mellom materialbaserte objekter, via billedkunst og grafikk, til utsmykninger eller installasjon og performance.

Farger

Ikke minst kjennetegnes Kiyoshi for sitt fargespråk. Tidvis gnistrende, sprakende og konfronterende, mens også andre ganger tankefullt, poetisk og harmoniserende arbeider han i en palett vi ikke ofte møter i vår lokale, mosebelagte gråstein og tåkeheim. Den utfordrer og inviterer snarere til et korallrev av opplevelser. Ikke ulik skalaer vi har sett hos store utenlandske kunstnere som Josef Albers, Paul Gauguin, og ikke minst Henri Matisse, men også fra norske Johannes Rian, bidrar Kiyoshis farger til det fortellende. Sammen med formen og formatet etablerer fargene hans betingelser, og kraftige argumenter. Samtidig er de ikke til å motstå, og gleder oss. Som i Mark Rothkos karakteristiske og meditative abstraksjoner, henter Kiyoshi Yamamotos kunst oss inn i kontemplative rom som både tilbyr ro, og surrealistisk iver samtidig. Hans fargekartlegging kan i objektene tidvis også forekomme oss psykedeliske, i den forstand at de bidrar til å utvide vår indre opplevelse.

Glass

Som antydet innledningsvis hadde Kiyoshi en traumatisk opplevelse med glass som ung etter en trafikkulykke hvor han fikk kjenne skår tett på kroppen. Hans tidligere verkstedsprosjekt på S12 handlet derfor om å finne frem til materialets legende egenskaper. Han spurte seg om glass i samarbeid med farge også kan være verktøy for helbredelse? Svaret har utkrystallisert seg i et møte mellom hva han selv beskriver som kjærlighet, frykt og oppdagelse.