Ewa Jacobsson / Paal Nilssen-Love

Ewa Jacobsson. Foto: Anna Lerheim Ask

En invitasjon inn i Ewa Jacobssons uvanlige lydverden og Paal Nilssen-Loves nye gongaffære.

PROGRAM
- Ewa Jacobsson «Articulations of Waste» (2015)
Duo Parula: Astrid Kvalbein (sopran, objekter) og Gjertrud Pedersen (klarinett, objekter)
Ewa Jacobsson (lydkomposisjon)

- Ewa Jacobsson «Jarring Sounds 19» (2019)
Kenneth Karlsson (flygel)
Ewa Jacobsson (lydkomposisjon)

- Paal Nilssen-Love solo

Paal Nilssen-Love. Foto: Inge Schreuder-Lindløv.

Det er vanskelig å vite hva som venter når en beveger seg inn i komponist og billedkunstner Ewa Jacobssons univers. I hennes stedsspesifikke lydinstallasjoner, performances og konserter møter en gjerne på visuelle objekter, film og komposisjoner basert på feltopptak i samspill med notert musikk.

Denne kvelden får vi en komposisjon basert på søppel med Astrid Kvalbein og Gjertrud Pedersen i front, samt pianist Kenneth Karlsson som spiller mot eller med en rekke iøynefallende lydskapende objekter og maskiner.

Avslutningsvis vil Paal Nilssen-Love, en av verdens mest innovative og aktive trommeslagere, presentere et helt nytt solosett basert på et arsenal av gonger.

OM PROGRAMMET

Ewa Jacobsson: Articulations of Waste
«Articulations of Waste» ble bestilt av Duo Parula (Astrid Kvalbein og Gjertrud Pedersen) og originalpartituret ble gitt av Norsk Komponistforening i 80-årsgave til nyMusikk, oppbevart i en fin gammel koffert.

Komposisjonen er basert på en 16 minutter lang filmsekvens, fra London Centre til West Norwood. Filmens lyd og bilde viser områder som er ”waste”, akkurat som lyden er laget av «waste». Partituret har både vanlig og grafisk notasjon. Waste-objekter (søppel) er brukt som sjablonger for partituret for å skape et grafisk partitur.

Lydmaterialet består av rålyden fra filmen, instrumentopptak og vokalfragmenter av et anagram som destruerer navnet på verket. Jacobsson beskriver resultatet som et «sønderfall av mening». Nedbrytning. Waste.

Ewa Jacobsson: Jarring Sounds 19

Jacobsson bruker her råopptak fra sine foreldres gamle Steinway i tillegg til gamle feltopptak. Lydverket som spilles av på høyttalere er laget i tett prosess med pianokomposisjonen. Jacobssons ønske er at pianistens partiturmusikk og lydverket skal være én kropp. En tredje komponent er en rekke visuelle objektene som spiller av sarte lyder og danner en kvintett mot slutten av verket sammen med pianisten og lydverket.

Tekstene som verket baseres på sirkler rundt det onde og destruksjon fra tre innfallsvinkler: 1) Der Werwolf, en tysk tekst fra 1860-tallet om varulvens ønske om å skade, 2) John Dowlands In Darkness Let Me Dwell, om ønsket å hvile i døden, 3) Et barns beskrivelse av å leve for å unnslippe livet.

Verket ble bestilt av Electric Audio Unit i 2019 og er laget i samarbeid med pianist Kenneth Karlsson.

Paal Nilssen-Love solo

Jazztrommeslager Paal Nilssen-Love er kjent for konstant eksperimentering og utvikling av musikken sin. Denne kvelden er de vanlige trommeskinnene byttet ut med perkusjon av tre og metall, til ære for Nilssen-Loves bestefar, som var sløydlærer. Med seks gonger fra 24” til 38” og et arsenal av ulike instrumenter vil akustikken i Tøyen kirke få noe å bryne seg på.

Facebook-event

Legg til ekstern kalender…