Amadou & Mariam

[Bilde]

Musikk fra Mali har stått for noen av de største opplevelsene i Oslo Worlds historie, og er en sentral del av festivalens programmering så godt som hvert år. Det er en spesielt stor glede i år, hvor festivalen får verden tilbake, å sette to streker rundt denne delen av festivalens identitet med et av de aller største navnene fra dette store musikklandet, Amadou & Mariam.

Duoen Amadou Bagayoko og Mariam Doumbia vokste opp i Malis hovedstad, Bamako, og møttes på en skole for unge blinde. Der opptrådte de sammen og fant ut at de delte en kjærlighet for den samme musikken. De startet å gi ut musikk på åttitallet, preget av sparsommelige arrangementer, med gitar og vokal. Siden har den soniske paletten ekspandert i alle retninger – elektriske gitarer, instrumenter fra Cuba, Egypt, India og Syria, en rekke musikalske inspirasjonskilder som til sammen utgjør Amadou & Mariams afro-blues.

Duoen turnerte i årevis, musikken tok dem fra Mali til Elfenbenskysten og videre til Paris. Det store internasjonale plate-gjennombruddet kom imidlertid på starten av 2000-tallet, da Manu Chao produserte albumet Dimanche à Bamako, “søndag i Bamako”, som kom ut til strålende kritikker i verdens største og mest toneangivende musikkpublikasjoner. Resultatet var at de ble et verdensnavn, en ettertraktet duo som har samarbeidet med Damon Albarn og Keziah Jones, varmet opp for U2 og spilt på verdens største festivaler. Det største kommersielle øyeblikket kom imidlertid i 2006, da de sammen med Herbert Grönemeyer spilte inn VM-låta “Celebrate the day”, som ble en stor hit i Tyskland og nabolandene, og som er et sjeldent eksempel på en virkelig vellykket mesterskapslåt.

Men kanskje enda viktigere enn alt dette: Amadou & Mariam er en av de virkelig sentrale artistene i en bølge av interesse for musikken på hele det afrikanske kontinentet, preget av større tilgang, men også en nysgjerrighet uten eksotifisering, som mer enn noe annet ønsket å forstå musikken på sine egne premisser og betrakte den som like relevant, nyskapende og egnet for dansegulvet som vestlig produsert musikk. De er blant artistene som virkelig har formet vår forståelse av at musikkverden ikke er delt inn i “vår musikk” og “verdensmusikk” – og innflytelsen deres kan høres langt utenfor deres egen musikk.

I Norge er det også verdt å nevne at de var en av de store artistene som deltok på Nobelkonserten for Barack Obama tilbake i 2009. De har også spilt på Oslo World tidligere, både i 2005 og 2008, i tillegg til en rekke andre steder. Singelen “Mon Cheri” med Sofi Tukker kom ut tidligere i år, med programmerte trommer og et refreng som sitter klistra ved første gjennomlytting. En fersk og fengende påminner om kraften som fremdeles kjennetegner denne duoen.

Legg til ekstern kalender…