Borealis presenterer: Fabrikkaften (Salhus)

FABRIKKAFTEN

Borealis presentereer: HELAFTEN VED SALHUS TRICOTAGEFABRIKK

Salhus Tricotagefabrik blei etablert i 1859, og var ein av dei første trikotasjefabrikkane i Norge. På 1950-talet hadde fabrikken omkring 350 tilsatte. I dag er den nedlagt. De gjenværende maskinene spiller en sentral rolle i enkelte av stykkene som framføres denne kvelden.

Program:

18:30
TOR KRISTIAN LISETH, DOKUMENTARFILM, THIS IS WHY PEOPLE O.D. ON PILLS w/ ROLF BORCH

TOR KRISTIAN LISETH, DOKUMENTARFILM, THIS IS WHY PEOPLE O.D. ON PILLS w/ ØYVIND SKARBØ

19:00
MADRAS CURRY, NYTT STYKKE

GERHARD STABLER, THREADS II

KUNSU SHIM, UNGE STRYKERE AT SALHUS w/ ÅSANE UNGE STRYKERE

MADRAS CURRY, HOLE IN THE SOUP

RICARDO ODRIOZOLA & VENNER, ALL OVER (av BENEDICT MASON)

ROLF BORCH, THIS IS WHY PEOPLE O.D. ON PILLS

KNUT VAAGE, MORFEMASKIN

THIS IS WHY PEOPLE O.D. ON PILLS
Dokumentaren og oppdragsfilmen THIS IS WHY PEOPLE O.D. ON PILLS går i korthet ut på at musikeren – lav skateansiennitet som han gjerne har – gir seg i kast med tyngdekraften for på den måten å skape et musikkstykke som spiller på djervhet, vektløshet og skrubbsår.

Tor Kristian Liseth er mangeårig filmarbeider og klassisk eksempel på en ressursperson i filmmiljøet i Bergen. I 2007 vant han Sparebanken Vest sin talentpris under BIFF. Rolf Borch og Øyvind Skarbø er ikke født bak en låvedør de heller. Deres ‘take’ på PILLS framføres etter hver deres respektive film.

THREADS II
Stykke for strykeorkester og symaskiner, bestilt av Borealisfestivalen. Skrevet i 2010 av Gerhard Stäbler.

UNGE STRYKERE AT SALHUS
Stykke skrevet for symaskiner og Åsane Unge Strykere, ledet av Tone Nilssen. Bestilt av Borealisfestivalen.

HOLE IN THE SOUP
Stykke skrevet av Siegfried Kutterer. Alle arrangement med MADRAS CURRY (Melchiorre/Kutterer/Buti) skjer i samarbeid med Pro Helvetia.

AVGARDE #2: ALL OVER
Benedict Mason, All Over fremføres av Ricardo Odriozola & venner. De er Emma Christensson, Irine Durova, Morten Norheim, Gaute Drange Vee, Åsmund Weltzien og Ingeborg Aadland.

MORFEMASKIN
Knut Vaage med Rolf Borch, GNEIS og Salhus kor. Koordinert av Tore Kloster (urframføring).

Knut Vaage omtaler stykket som en «ode til Salhus Tricotasjefabrikk» og fortsetter: «Idéen til stykket kom då Alwynne Pritchard og eg var på synfaring i fabrikkhallane til Salhus Tricotagefabrik; Det var å gjenskapa lydar frå maskinane ved hjelp av korklangar og ein einslig klarinett.

Det skapar ein viss melankoli å tenkja på den gamle tida som no er forbi. Arbeidarane er borte, og fabrikken, som var sjølve livsnerva i lokalsamfunnet, er nedlagt. Men den nye tida har gitt oss museumet som eit rom for refleksjon over det som var, og som formidlar av kunnskapen om det som føregjekk her.

I verket skjer ei morfing frå maskinlydar til menneskelydar. Me høyrer ikkje maskinane, men etterklangar av desse, eit minne om arbeid frå morgon til kveld. Eg kan førestilla meg at arbeidarar har sunge til arbeidet i fabrikkhallen, og at menneskelydane blanda seg med maskinsurret i alt sitt organiserte kaos.»

How to get there:

Take the 80 or 90 bus from the city center (stops: Bergen Busstasjon – Festplassen – Torget – Bryggen) to Åsane terminal. From Åsane terminal the 260 bus runs to Salhus once every hour (always 40 minutes past). The bus uses ten minutes to Salhus. Thus, we recommend the 17:40 bus from Åsane. When returning to Bergen, the bus run ten past. For more information call route info at 177.

Bus novice? Easy (and slower) option:
Bus 280: Leave from Bergen Busstasjon 16:40 – arrive at Salhus 17:34
Bus 280: Leave from Bergen Busstasjon 17:10 – arrive at Salhus 18:04
Also: Bus marked 90S go all the way.

Legg til ekstern kalender…