Disputas: Nytenkende omportrettering av Henrik Ibsen

Master Anette Storli Andersen ved Senter for Ibsen-studier, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, vil forsvare sin avhandling for graden ph.d: Deus ex machina? Henrik Ibsen og teatret i norsk offentlighet 1780-1864.
Tid og sted: Disputas: Nytenkende omportrettering av Henrik Ibsen 20. aug. 2010 09:15, Auditorium 2, Helga Engs hus, Blindern
Legg til i kalender

Anette Storli Andersen har i sin avhandling Deus ex machina? Henrik Ibsen og teatret i norsk offentlighet 1780-1864 problematisert forestillingen om at Ibsen skapte norsk teater ut av ingenting. I stedet forstår Andersen Henrik Ibsen som et resultat av og et uttrykk for en teaterkultur som var etablert gjennom de dramatiske selskapene fra slutten av 1700-tallet. Kildegrunnlaget i avhandlingen er stort og variert og belyser teatersituasjonen i Norge i perioden 1780-1864.

Avhandlingen er på mange måter nytenkende. Andersen setter ikke bare Henrik Ibsen inn i den teatersammenhengen som han var en historisk del av. Hun ser også de dramatiske selskapene i et nytt teoretisk og historisk lys og framsetter en kritikk av den tidligere Ibsen-forsknings tendens til å nedvurdere Norge og norsk teater på 1800-tallet. Andersen profilerer seg sterkt i forhold til den dominerende forskningstradisjonen og dens tendens til å reprodusere sine egne myter.

Ut fra et nytt teoretisk perspektiv og på bakgrunn av lite brukte kilder dokumenterer hun at de dramatiske selskapene har vært en glemt og oversett, men sentral arena i norsk offentlighet forut for 1814. Hun gir med dette et mer utfyllende bilde av situasjonen for norsk teater før Henrik Ibsen enn det forskningstradisjonen før Andersen har tatt høyde for.

Legg til ekstern kalender…