10:23-kampanjen Norge

[Bilde]

HVA: Mer enn 30 aktivister vil svelge “overdoser” av homeopatiske midler solgt gjennom vanlige apotek, midler som ikke inneholder noen aktive ingredienser. Aksjonen er et resultat av en verdensomspennende demonstrasjon som skal skje i mer enn 25 land spredt over alle verdensdeler, for å informere vanlige forbrukere om homeopati.

De lokale demonstrantene tar del i det som har fått navnet ’10:23-kampanjen’, og i mer enn 55 byer verden rundt ønsker man å protestere mot disse virkningsløse medikamentene.

Protestene vil vise at “Det er ingenting I homeopati”, da midlene som er tilgjengelige i hyllene på norske apoteker ikke inneholder noen av de naturlige ingrediensene de hevdes å være basert på. Homeopatiske midler har gjennom kliniske tester de siste 150 år blitt påvist å ikke være mer effektive enn vanlig vann.

NÅR: Klokken 10:23, lørdag formiddag

HVOR: Vinkelplassen på hjørnet Kirkeveien/Valkyriegata, Majorstuen i Oslo. I tillegg møter en mindre gruppe demonstranter opp utenfor apoteket på Byhaven i Trondheim.

HVEM: Aktivistene er ikke tilknyttet noen spesiell forening eller organisasjon, og det hele er koordinert på frivillig basis. Mange av deltakerne er imidlertid mer eller mindre engasjerte I skeptikermiljøet (se Skepsis).

Hvem som helst kan være med og heie frem og støtte demonstrantene! Vil du være med på selve demonstrasjonen, trenger du å skaffe en pakke homeopatiske sukkerpiller og ta med deg. Her er det viktig å ta noen forholdsregler, se diskusjonstråd på skepsisforumet her.

HVORFOR: Opplyse publikum om hva homeopati er og ikke er. Målet er ikke å hindre folk i å ta egne helsevalg, men å sørge for at valgene de tar er informerte og baserer seg på riktig informasjon. Se også tidligere pressemelding her.


The 10:23 Campaign – run by the non-profit grassroots organisation The Merseyside Skeptics Society – last year organized protests in over a dozen cities around the UK, with over 350 consumer rights activists taking part, in campaigns which were featured prominently in news media ranging from the BBC, The Guardian, The Telegraph, The Daily Mail, Germany’s Die Spiegel magazine and mainstream French television.

Legg til ekstern kalender…