Vernissage - Jørn Vestad - DEJA VU - Galleri A

VELKOMMEN TIL VERNISSAGE TORSDAG 20 OKTOBER KL 18 – 20.00

VESTADS BLEKROSA DEJA VU

Déjà vu er tittelen på Jørn Vestads tredje separatutstilling i Galleri A, 20. oktober – 13.november. Kunstneren gir oss et innblikk i et øyeblikk, et tilbakeblikk i et gammelt minne, et déjà vu i pastell.

Av: Lene Ødegård Olsen

Som tittelen indikerer, déjà vu betyr allerede sett, er det stor sjanse for du kjenner igjen motivene i Jørn Vestads (49) nyeste malerier. Selv mener kunstneren de kan minne om en titt inn i jøden Isaks forretning i Fanny og Aleksander. Her finnes magiske fløyter og marionetter, glitrende smykker, aper, strutser, kristusfigurer, Liz Taylor og engler. Vestad er kjent for sine kreative malekomposisjoner samt en forkjærlighet for detaljer. Som liten gutt, hans moderlige opphav har selv fortalt, lå Vestad på kne foran sengen og laget miniatyrskjelletter i plastelina – med ribbein, fingre og tær – som han plasserte inne i fyrstikkesker. Som voksen lar han kreativiteten fare over lerretene og resultatet er et blekrosa uttrykk i en drømmeaktig undertone.

- Det blir nesten som å våkne opp fra en drøm; man husker biter og fragmenter, men ikke nødvendigvis hele drømmen, sier Vestad om utstillingen.

Uten overføringsteknikker

Til tross for at Vestad stadig må ta seg tid til avkrefte dette, fortsetter spørsmålet å dukke opp: Projiserer han motivene på lerretet før han maler? Nei. Fortsatt ikke. Slik foregår maleprosessen: Vestad tegner, ofte etter foto hentet fra internett, aviser eller magasiner. Deretter maler han sine komplekse detaljorienterte komposisjoner i olje og akryl. Vestad arbeider altså uten sjablonger og overføringsteknikker. Han er en dyktig maler, en teknisk dyktig maler med lang fartstid som kunstner. Vestad drev Nordstrand Tegne- og Maleskole i over 20 år og har hatt store salgssuksesser i Galleri A.

Fragmentert som hukommelsen selv

Så hva handler utstillingen om? I maleriet On the fifth day ser vi en liten gutt sittende på en struts. Ved siden av ligger en nyklekket kylling på vei ut av egget. Tankene går til skapelsesberetningen, men Vestad gir oss ikke hele historien, kun et lite utdrag. I Passing through ser vi en kvinne, med Sophia Lorens ansikt, på vei mot oss. Hun formelig spaserer ut av lerretet bærende på en håndvifte mens to menn følger henne med blikket. Hvor har hun vært og hvor skal hun? Igjen tilkjennegir ikke Vestad hele historien. Kun bruddstykker. Maleriet Falling in love viser en mann som styrer en marionett med en ape på skulderen. Hvem styrer egentlig hvem og falling in love, sier du? I krig og kjærlighet er alt tillatt, var det ikke slik? Her skildres også kun fragmenter. Vestads malerier blir et slideshow av bilder man kjenner til. Han gir oss et innblikk i et øyeblikk, et tilbakeblikk i et gammelt minne, et deja vu i pastell; nydelig utført og gjenkjennelig for de fleste. Vestads utstilling er som hukommelsen selv, fragmentert og tidvis tåkete: Var det ikke noen som sa … nei, det kan ikke stemme. Vent nå litt. Men der er hun jo, Liz Taylor, Leaving beauty, på vei mot oss. En av vår tids store skjønnheter, og hun kommer hit. Men nei, der forsvant hun visst igjen.

Åpningstider Galleri A:

Tirs – tors 12 – 18
Fredag 12 – 18
Lørdag 12 – 16
Søndag 12 – 15

Andreas Engelstad
Galleri A / A minor
Vibesgate 12 & 13
0356 Oslo
+47 992 62 207
[email protected]
galleri-a.no

Legg til ekstern kalender…