Little Hands of Asphalt - Floors Slippfest

Dagsavisen – 6/6

Nettavisen – 6/6

Østlendingen – 6/6

Dagbladet – 5/6

VG – 5/6

Aftenposten – 5/6

Plan B – 8/10

Adresseavisen – 5/6

Trønder-Avisa 5/6

Studvest 5/6

I Tromsø 5/6

Slippfest! The Little Hands of Asphalt! Årets beste Oslo-plate!
Gjester! Kake!

Support: Morten Myklebust

24. Februar slapp Little Hands of Asphalt sin andre fullengder Floors på Spoon Train. Debutskiva Leap Years var en av 2009s mest kritikerroste norske skiver både her på berget og i utenlandsk presse, og oppfølgeren både overrasker og innfrir. Mer musikalsk snirklete og velarrangert, men fortsatt med Lyseids meloditeft og skarpe låtskriverpenn i fokus.

Åpningssporet New Beginnings er på mange måter Little Hands of Asphalt slik vi kjenner det: Traltende country-pop, innbydende melodilinjer med ekko av Scott Walker og Gershwin og presise, referanserike ènlinjere. Men allerede på Fault Lines er det tydelig at Lyseid tar Little Hands i nye retninger, der varme vokalharmonier møter voksenpop og folkgitarer. Og slik fortsetter platas å ta avstikkere til pophistoriens irrganger og subtile soniske utskeielser før den avsluttes med den (i ordets rette betydning) episke avslutningslåta Sum Of The Parts.
Floors er kanskje mer utfordrende og variert enn forgjengeren, med mindre av både indie, country og de åpenbare inspirasjonskildene. Allikevel gjør Lyseids karakteristiske stemme og utpregede popsensibilitet sitt til at skiva setter seg, og blir der.

Tekstmessig er the Little Hands of Apshalt fortsatt noen hestehoder foran sine samtidige norske artister. Skarpe hverdagsobservasjoner, framtidsangst, tørrvittighet og poetiske fulltreffere går hånd i hånd i et særegent, engasjerende tekstunivers, som også er proppfullt av referanser for den innviede eller letevillige. Om det finnes en overhengende tematikk, er et slags dystopisk byutviklingsperpektiv det mest nærliggende. For Oslolåtskriveren Sjur Lyseid er sterkt til stede, og Bjørvika-utbyggingen er et av de (samfunns)geografiske fenomenene som stadig dukker opp på Floors.

The Little Hands of Asphalt er på mange måter Sjur Lyseids soloprosjekt, men på Floors har han også fått hjelp av noen av Skandinavias beste musikere, både etablerte og talentfulle, blant annet Kenneth Ishak (Beezewax, Heyerdahl), Jørgen Wall (Whale, Thåstrøm, Fat boy), Ola Innset (mylittlepony, Sunturns) og Kari Jansen (Like Spinning). At Lyseid har produsert en hel haug med kritikerroste norske artister de siste åra (blant annet Einar Stray, Youth Pictures of Florence Henderson, Moddi, Casa Murilo, Death by Unga Bunga) bidrar nok også til at Floors er en usedvanlig detaljrik og vellydende plate.

Legg til ekstern kalender…